۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۹

دوگانگی پهلو دهی کشتی ها در بزرگترین بندر تجاری کشور

نخستین کشتی لاینر بامداد سه شنبه با ورود به بندر شهید رجایی در حالی دراولویت تخلیه و بارگیری در این بندر قرار گرفت که کشتی های ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ، به ادعای مسئولین سازمان بنادر و دریانوردی و به بهانه کوچکی سایز همچنان در نوبت تخلیه و بارگیری در این بندر هستند. ادعایی که مطلقا منطقی نیست.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۴۸۷۴۰
دوگانگی پهلو دهی کشتی ها در بزرگترین بندر تجاری کشوردر این خصوص مدیرعامل شرکت خدمات نمایندگی کشتیرانی در گفتگو با مانا پیرو این موضوع و مشکلاتی که در بندر شهید رجایی بوجود آمده است گفت: در حال حاضر عملیات تخلیه و بارگیری کشتی " ون های " توسط پنج دستگاه گنتری کرین برای تخلیه 756 و بارگیری 912 کانتینر( 149 کانتینر در ساعت) و نرم عملیاتی بالا در بندر شهید رجایی در حال انجام است.
کاپیتان منصور اسلامی ادامه داد: این در حالیست که در کنارکشتی مذکور، یک فروند از کشتی های شرکت کانتینری کشتیرانی به بزرگی همان کشتی ون های تایوانی از سه روز پیش در بندرشهید رجایی با دو هزارو 548 کانتینر برای تخلیه و حدود دو هزار و 984 کانتینر برای بارگیری ، تنها با دو دستگاه گنتری کرین ونرم عملیاتی بسیار پایین تر ( 62 کانتینر در ساعت) تخلیه می شود.
وی در ادامه افزود: علاوه بر کشتی مذکور، هم اکنون چهار فروند دیگر از کشتی های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز از تاریخ 18 تیرماه در لنگرگاه همچنان منتظر پهلو دهی هستند که به هیچ عنوان فیدر نبوده و همگی با دارا بودن برنامه سفر منتظر پهلو دهی هستند.
کاپیتان اسلامی ادامه داد : علاوه بر این دو فروند کشتی فیدر متعلق به ناوگان کشتیرانی والفجر نیز از 27 تیرماه جاری همچنان در انتظار پهلودهی در بندر شهید رجایی هستند.
وی با گلایه از مسئولان سازمان بنادر ، استدلال اولویت دهی به تخلیه و بارگیری کشتی های لاینر نسبت به فیدر را نادرست خواند و افزود: ارتباط کشتی لاینر و فیدر دوسویه است .
مدیرعامل شرکت خدمات نمایندگی کشتیرانی با تاکید براینکه می بایست نرم تخلیه و بارگیری کشتی ها در بندرعباس هرچه سریع تربه نرم استاندارد بازگردد یادآورشد: چنانچه نرم تخلیه و بارگیری در بندر شهید رجایی استاندارد شود وقفه های فعلی موجود در این لنگرگاه خود به خود حل شده و کشتی های ناوگان تجاری کشور معطل چندین روزه نوبت دهی نخواهند شد.
ارسال نظرات

نظرات کاربران

كارشناس Iran, Islamic Republic of ۰۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۹
0
0
با سلام، البته اين از اختيارات هر بندري است كه متناسب با تفاهم نامه و يا قرارداد با شركتهاي كشتيراني، اولويت بندي هايي را در نظر بگيرد ولي به نظر مي رسد براي افزايش نرم تخليه و بارگيري (Move per Hour) مي بيست تعداد گنتري كرين ها افزايش يابد و با توجه به دورنماي افزايش سايز كشتيهاي ورودي و تعداد كانتينرها بهتر است سازمان بنادر از الان به فكر سفارش ساخت گنتري هاي نسل جديد باشد ( البته اگر تحريم خريد تجهيزات لغو شود) و جناب كاپيتان اسلامي ( با احترام به دغدغه ايشان) مي بايست شرايطي كه بندر شهيد رجايي در سالهاي اخير و با وجود تحريم ها طي كرده است در نظر بگيرد تا انشاالله شاهد شگوفايي بندر و رضايت ذينفعان بندر باشيم.
اسلامی Iran, Islamic Republic of ۰۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۲
0
0
َبا سلام معمولا در اکثر بنادر موفق اپراتورهای بندر ( ترمینالهای کانتینری) هستند که با خطوط کشتیرانی کانتینری قرارداد میبندند ودر این راستا در مورد تعرفه تخلیه و بارکیری و انبارداری و... همچنین برنامه زمانبندی شده پهلودهی کشتیهای خود به توافق میرسند .که متاسفانه این مهم در شهید رجایی فعلا محقق نشده است و کشتی ون های نیز بدون رعایت و لحاظ حق و حقوق تمامی کشتیهای منتظر نوبت در لنگر گاه پهلودهی شد.
قضییه خرید گنتری کرین اگرچه اهمیت خود را دارد ولیکن نکته قابل تامل اینجاست که نرم خوب عملیاتی انجام شده برروی کشتی ون های به قیمت کندی ویا حتی متوقف شدن عملیات دیگر کشتیها بوده است و طبیعتا منبعد انتظار دیگر مشتریان برروی کشتیهای خود نرم خوب کشتی ون های میباشد. در ضمن با الگوی اشاری فوق تمامی ترمینال اپراتورها امادگی سرمایه گذاری برای خرید گنتری کرین و دیگر تجهیزات بندری را دارند بشرطی که سازمان بنادر بعنوان landlord بقیه مسولیتها را به بخش خصوصی واگذار نماید.
آخرین اخبار