۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۷

بندر شهید رجایی ظرفیت بازگشت همه کشتیرانی های خارجی را ندارد

نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۴۸۷۱۱
بندر شهید رجایی ظرفیت بازگشت همه کشتیرانی های خارجی را ندارد
مدیرعامل یک شرکت کشتیرانی با اعلام اینکه کشتی تایوانی امشب در بندر شهید رجایی پهلوگیری می کند، گفت: این بندر ظرفیت بازگشت همه خطوط کشتیرانی خارجی را ندارد و برای سرویس دهی به آنها باید حداقل ۱۰ جرثقیل سوپر پست پاناما خریداری شود. 
به گزارش مانا امید ملک در گفتگو با تسنیم با بیان اینکه کشتی تایوانی امشب وارد بندر شهید رجایی می شود در پاسخ به این پرسش که با توجه به رفع برخی تحریم ها آیا زیرساخت های موجود در بنادر ایران جوابگوی ورود کشتیرانی های جهان است، گفت: در صنعت حمل ونقل دریایی توسعه یا اصلاح زیرساخت ها بسیار زمانبر است و اصلا چنین زمانی در اختیار نبوده است این مسئله مربوط به خواب گرانمایه در هشت سال گذشته بود بنابراین در حال حاضر زیرساخت های لازم در بندر شهید رجایی برای سرویس دهی به همه خطوط کشتیرانی وجود ندارد. 
وی در عین حال تاکید کرد: اگر همه کشتیرانی ها تصمیم بگیرند در سایه رفع تحریم بیایند، این امکان که بندر بتواند به این شرکت ها سرویس بدهد اصلا وجود ندارد. این یک عقب ماندگی تاریخی است که باید جبران شود. چنانچه در یک سال یا دو سال آینده هم جبران شود باز هم بهتر خواهد بود و امیدواریم این اتفاق بیفتد. 
به گفته ملک، فقط شاید اولین خطوطی که تصمیم گرفته و ریسک کنند و به ایران برگردند بتوانند از امکانات بندر بهره مند شوند. 
عضو هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته خاطرنشان کرد: به طور طبیعی بندر سرویس خود را ارائه می دهد، اما شاید نتواند به کشتی های خیلی بزرگ سرویس دهد. اگر خطوط کشتیرانی سایز کشتی های خود را کوچک کنند، یعنی مثلا تا پنج هزار کانتینر داشته باشند، حتما بندر می تواند به بسیاری از اینها سرویس دهی کند. 
ملک با اشاره به این که ظرفیت کشتی تایوانی که امشب در بندر شهید رجایی پهلوگیری می کند پنج هزار کانتینر است، افزود: بندر شهید رجایی دو اسکله دارد که مخصوص کشتی های سایز بزرگ است، ترمینال دو این بندر نیز در اختیار یکی از شرکت های داخلی است. البته این بندر چهار اسکله دیگر هم دارد، اما فقط کشتی های با ظرفیت کمتر از پنج هزار کانتینر می توانند در آن پهلوگیری کنند. 
وی تصریح کرد: آبخور این بندر حدود ۱۱ متر است و از لحاظ جرتقیل ها نیز اسکله های آن نمی توانند کشتی های بزرگ را سرویس دهی کنند. 
وی یادآور شد: با توجه این که این شرکت اولین مشتری بندر است می تواند از ظرفیت بندر استفاده کند، اما اگر پنج یا شش خط کشتیرانی خارجی بخواهند به ایران بیایند، امکان استفاده از بندر برای همه آنها وجود ندارد. 
*ضرورت خرید ۱۰ جرثقیل سوپر پست پاناما 
این فعال بخش کشتیرانی با تاکید بر این که برای خدمات رسانی به خطوط کشتیرانی خارجی در بنادر نیازمند سرمایه گذاری بالایی هستیم، اظهار کرد: حداقل باید هشت تا ۱۰ جرثقیل سوپر پست پاناما خریداری شود که قیمت هر کدام از این جرثقیل ها حدود ۱۸ میلیون دلار است، ضمن آن که این جرثقیل ها در پارکینگ جایی آماده نیست که پول را هم پرداخت کنیم و فردا آنها را تحویل بگیریم. 
ملک با بیان اینکه کارخانه پس از سفارش شروع به ساخت جرثقیل می کند، بیان کرد: حداقل یکسال پس از سفارش زمان می برد تا جرثقیل مورد نظر ساخته شود، پس از آن حمل جرثقیل دو ماه زمان می برد و چهار ماه نیز نصب و راه اندازی طول می کشد. بنابراین اگرهمین فردا سفارش ساخت بدهند که این امر بسیار بعید است در بهترین حالت یک سال و نیم دیگر بندر شهید رجایی تجهیز خواهد شد.
وی افزود: امیدواریم سازمان بنادر و دریانوردی تا چهار ماه آینده در این باره تصمیم لازم را بگیرد که بخش خصوصی این سرمایه گذاری را انجام دهد یا این که سازمان می خواهد آنرا انجام دهد. 
*بخش خصوصی توان سرمایه گذاری بالا در حوزه دریا را دارد 
وی در پاسخ به اینکه آیا بخش خصوصی توان چنین سرمایه گذاری ها را دارد، گفت: بله، بخش خصوصی توان این کار را دارد، ضمن آن که حرکت در دریا سرمایه بر است. بخش خصوصی اطمینان لازم در خصوص سرمایه گذاری رامی خواهد. خیلی از مالکان کشتی های ایرانی با پرچم کشورهای خارجی تردد می کنند و قیمت این کشتی ها خیلی بیشتر از این قیمت ها (۱۸ میلیون دلار) است. 
وی با تاکید بر این که زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی کشوردر حوزه دریا فراهم نیست، افزود: نمی توانند این اطمینان لازم را بدهند که بخش خصوصی وارد سرمایه گذاری در این حوزه شود. شرکتی که قرار است تجهیزات را وارد کند، حداقل یک هزار نفر نیرو در بندر شهید رجایی می خواهد. به فرض این که بخش خصوصی چنین ساختاری را برپا می کند، اما یکسال بعد می آیند می گویند «معذرت می خواهیم، ببخشید، خداحافظ. » 
وی تصریح کرد: باید مقداری زیرساخت های قانونی آمادگی داشته باشد تا بخش خصوصی به سرمایه گذاری اطمینان کنند و توانمندی های خود را به منصه ظهور برساند. خوشبختانه فضا بسیار مثبت است و فکر می کنم در حال حرکت به این سمت هستیم. 
مدیرعامل شرکت کشتیرانی بر و بحر ایران با تاکید بر این که قرارداد طولانی مدت یکی از ضرورت های سرمایه گذاری بخش خصوصی است، افزود: به خاطر این که اسکله پیشانی بندر است، انحصار اجتناب ناپذیر است چراکه نمی توانیم در اسکله تعدد پیمانکار داشته باشیم. حتما یک شرکت باید در آنجا کار کند، اما می توانیم چند ترمینال داشته باشیم. اگر فازهای بعدی در بندر شهید رجایی عملیاتی شود چند شرکت می توانند فعالیت کنند. 
ملک با بیان این که البته این انحصار با انحصار یکی از شرکت های خدمات دریایی متفاوت است، اظهار کرد: سازمان بنادر به عنوان مرجع حاکمیتی باید نظارت صحیحی را اعمال کند تا چرخه کار برای ارباب رجوع و خطوط کشتیرانی صحیح، درست و به قیمت بچرخد. وقتی سازمان بنادر همانند مجلس نظارت نمی کند معلوم است خیلی چیزها به انحراف کشیده می شود. 
وی در پاسخ به این پرسش که شما به هشت سال گذشته انتقاد کردید، در یک سال اخیر عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی را چگونه ارزیابی می کنید، گفت: عملکرد سازمان بنادر مثبت ترشده است، این سازمان از سه سال پیش مصوبه ستاد تدابیر ویژه را داشته تا بتواند مانعی که تحریم هایی را برای بندر شهید رجایی  به وجود آورد، برطرف کند. اما یا جرات یا اراده لازم یا منافع سازمانی در دوره های قبلی ایجاب نمی کرد که در رابطه با این مصوبه اقدام کنند. 
وی ادامه داد: این در حالی است که وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر به طور جدی دنبال اجرای این مصوبه بودند و تقریبا هفت ماهی است که این مانع برطرف شده و چنین مانعی را نداریم که بگوییم چون فلان شرکت که در آنجا کار می کند در لیست تحریم است دیگر نمی توانیم فعالیت کنیم. دیگر چنین شرکتی در بندر شهید رجایی نیست.
ارسال نظرات
آخرین اخبار