۰۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۳

مهجوریت اکوتوریسم در پارک ملی دریایی نای بند

توسعه گردشگری در نخستین پارک ملی دریایی کشور، مستلزم همکاری تنگاتنگ سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گرشگری و سازمان حفاظت محیط زیست دانست.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۸۷۰۱
مهجوریت اکوتوریسم در پارک ملی دریایی نای بند

محمد ابراهیم فروزانی، مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر در گفتگو باخبرنگار مانا در خصوص وضعیت گردشگری در پارک ملی دریایی نای بند اظهار داشت: در سال ۱۳۵۷ خلیج نای‌بند همراه با بخشی از دماغه نای‌بند با مساحت 19 هزار و 500 هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده نای‌بند در فهرست مناطق حفاظت شده ایران قرار گرفت.
وی ادامه داد: این منطقه همراه با مناطق دیگر از جمله دماغه نای‌بند و بخشی از آبهای خلیج فارس در سال ۱۳۸۳ توسط شورای عالی محیط زیست به عنوان اولین پارک ملی دریایی ایران ثبت و اعلام شد.
فروزانی با اشاره به اینکه محدوده خشکی پارک ملی نای بند با وسعت 22 هزار و 500 هکتار بصورت دماغه مرتفع در ساحل جنوبی خلیج نای بند قرار دارد، ادامه داد: در این محدوده گونه‌های کل و بز، قوچ و میش، و گونه نادر جبیر و جیرفتی زیست می کنند.
وی با بیان اینکه در چشم انداز طبیعی این منطقه خورهای متعدد، جنگلهای حرا، سواحل ماسه‌ای و درختان کهنسال انجیر معابد، دشتهای مشجر دره‌های عمیق و صخره‌ای دیده می شود، افزود: خلیج نای بند دارای زیستگاه دریایی مرجانی و علف‌های دریایی نیز است.
این مقام مسئول در استان بوشهر خاطرنشان کرد: وجود تپه های مرجانی برای غواصی، تخم گذاری لاک پشت های دریایی، راه آب های میان جنگل های حرا که غرش موج های دریا در ساحل را به آرامشی کامل تبدیل می کند بر زیبایی طبیعت پارک ملی دریایی نایبند افزوده است.
وی تاکید کرد: ویژگی های فوق الذکر خلیج نای بند را به یکی از مهمترین سایت های گردشگری کشور تبدیل کرده است.
مدیرکل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: هر چند بخش زیادی از این خلیج تحت حفاظت سازمان محیط زیست و ورود افراد عادی به داخل آن ممنوع اعلام شده است اما با این وجود گردشگران بسیاری به این منطقه سفر می کنند.
فروزانی خلیج نای بند را قطب اکوتوریسم جنوب کشور خواند و اظهار داشت: با وجود این اهمیت تاکنون زیرساخت مناسبی برای گردشگری در این منطقه ایجاد نشده است.
وی خاطرنشان کرد: گردشگرانی که به خلیج نای بند سفر می کنند برای اقامت باید به بنادر عسلویه و یا نخل تقی مراجعه کنند.
وی در ادامه توسعه گردشگری در خلیج نای بند را مستلزم همکاری تنگاتنگ سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گرشگری و سازمان حفاظت محیط زیست دانست.
این مقام مسئول در استان بوشهر به مذاکرات اخیر رئیس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد و گفت:امیدواریم با انجام این مذاکرات زمینه همکاری محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی فراهم شود.
وی تاکید کرد: باید شرایطی فراهم شود تا گردشگران بتوانند از امکانات موجود سازمان حفاظت محیط زیست در خلیج نای بند استفاده کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار