۲۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۶

ادامه مرگ میلیونی بچه ماهی‌ها در تالاب هامون

پس از مرگ میلیون‌ها ماهی و بچه ماهی در تالاب هامون در یک ماه اخیر، اداره کل محیط زیست سیستان و بلوچستان از مرگ میلیون‌ها ماهی دیگر در دو سه روز گذشته در این تالاب خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۸۶۸۷
ادامه مرگ میلیونی بچه ماهی‌ها در تالاب هامون

به گزارش مانا، خسرو افسری، مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان در این باره گفت: وزش بادهای 120 روزه و افزایش دمای هوا 2 عامل مهم در کاهش میزان آب در بستر تالاب هامون شده که متأسفانه تا به حال از بخش‌های اندکی از تالاب که آبگیری شده، 50 درصد آن دوباره خشکیده و زمان زیادی تا مرگ دوباره تالاب باقی نمانده است.
وی ادامه داد: فاجعه زیست محیطی در انتظار تالاب هامون است، چراکه میلیون‌ها ماهی با ورود آب به تالاب و یک میلیون بچه ماهی که شیلات سیستان در تالاب رهاسازی کرده به علت کم‌آبی در خطر قرار گرفته‌اند.
افسری با بیان این که دوباره در دو سه روز گذشته میلیون‌ها ماهی و بچه ماهی دیگر در تالاب تلف شده‌اند، اظهار داشت: یک فاجعه زیست محیطی در انتظار تالاب هامون است.
از منطقه سیستان نیز خبر می‌رسد که 12 هکتار از مراتع تالاب هامون نیز در چند روز گذشته بر اثر شدت گرمای هوا و وزش طوفان شن در آتش سوخته است.
اکبر اسدی‌زاده، شهردار شهر«علی اکبر» نیز گفت : وزش طوفان و خشکی مراتع موجب شدت گرفتن آتش این مراتع شده است. این مراتع در تثبیت شن‌های روان منطقه نقش مهمی دارند و با حضور بموقع آتش‌نشانی، این آتش مهار شد.
معصومه پرنده‌وار، فرماندار هامون هم در این خصوص بیان کرد: آتش گرفتن خرمن و مراتع منطقه، اتفاقی غیرعادی نیست و تقریباً هر ساله رخ می‌دهد. مراتع در زمان خرمن‌کوبی به علت گرمای شدید هوا آتش می‌گیرند و طوفان و خشکی مراتع موجب گسترش آتش می‌شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار