۲۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۵

رایزنی با ژاپنی‌ها برای اصلاح میان‌گذر دریاچه ارومیه

معاون دفتز زیستگاهها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه از 24 راهکار نجات دریاچه ارومیه در کارگروه احیا، 6 راهکار به عهده سازمان محیط زیست است گفت: تا پایان سال جاری تمام این راهکارها عملیاتی می شود.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۸۶۸۴
رایزنی با ژاپنی‌ها برای اصلاح میان‌گذر دریاچه ارومیه

به گزارش مانا، مسعود باقرزاده کریمی با بیان این مطلب افزود: تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه یک مکانیسم اجرایی است که مهمترین مزیت آن نسبت به طرحهای قبلی درک صحیح و شناخت درست معضل دریاچه ارومیه است.
به گفته وی، در این ستاد راهکارهای برون رفت از معضل فعلی دریاچه ارومیه نیز به درستی احصا شده که این موضع یکی دیگر از مزیت های این ستاد است.
معاون دفتر زیستگاهها و امور مناطق سازمان محیط زیست همگرایی نظرات و مسئولیت های در این ستاد را یکی دیگر از نقاط قوت آن عنوان کرد و اظهار داشت: برخلاف گذشته که تشتت آرا بین دستگاه های مسئول دریاچه ارومیه بسیار زیاد بود در حال حاضر تمام دستگاه ها با یکدیگر همگرایی دارند که این موضع باعث هم افزایی دستاوردها می شود.
وی عمیق نبودن برخی اقدامات و راهکارها در این ستاد را از جمله نقاط ضعف آن دانست و افزود: البته بررسی تمام مسایل اقتصادی، اجتماعی و منابع آب و خاک در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ظرف مدت حدود 10 ماه کار آسانی نیست و در برخی مواقع ممکن است همه جوانب در نظر گرفته نشود.
کریمی با بیان این که معضل دریاچه ارومیه در ابتدا به نظر ساده می رسید گفت: تمام دستگاه های مرتبط با موضوع دریاچه ارومیه در ابتدا تصور می کردند که مهمترین معضل این دریاچه بالا بودن میزان مصرف آب نسبت به منابع آب بوده و با صرفه جویی در مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی این موضوع حل می شود. اما هرچه بیشتر مساله احیای دریاچه ارومیه بررسی می شود عمق و پیچیدگی مشکلات آن بیشتر نمایان می شود.
وی در پاسخ به این که نخستین مصوبه هیات دولت احیای دریاچه ارومیه بود و با گذشت حدود یک سال از این مصوبه و تشکیل ستاد و کارگروه های احیای دریاچه چه اقدام عملی در این خصوص انجام شده گفت: مهمترین اقدامات جلوگیری از ساخت سدها، متوقف کردن توسعه ها و حتی توقف مطالعه برای توسعه بوده است.
معاون دفتر زیستگاهها و امور مناطق سازمان محیط زیست افزود: همچنین در این مدت آبگیری برخی سدها متوقف شده و حتی در یک مورد سدی که ساخت آن 100 درصد تمام شده بود نیز اجازه آبگیری نداشت که به نظر می رسد این اقدامات مهمترین اقدامات اجرایی برای احیای دریاچه ارومیه در این مدت بوده است.
وی تشکیل جلسات منظم ماهانه، رعایت سلسله مراتب در کارگاه های مشترک و ارسال گزارش ها به ستاد و از آنجا به کارگروه احیای دریاچه ارومیه را از مهمترین نقاط قوت این اقدامات برای احیای دریاچه ارومیه طی یک سال اخیر عنوان کرد.
کریمی با اشاره به اصل 138 مبنی بر تفویض اختیارات رئیس جمهور به کارگروه نجات دریاچه ارومیه یادآور شد: از حدود 8 ماه پیش این قانون به دستگاه ها ابلاغ و وظایف و اختیارات آنها مشخص شده است.
وی با اشاره به 24 راهکار مصوب در ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار داشت: از این راهکارها شش راهکار در حیطه وظایف سازمان محیط زیست است.
معاون دفتر زیستگاهها و امور مناطق سازمان محیط زیست بررسی اثرات میانگذار دریاچه ارومیه و ارایه راهکارهایی برای اصلاح آن، احیای اکولوژیک دریاچه به ویژه در بخش های جنوبی، آبرسانی به جزایر و تالابهای اقماری دریاچه، ایجاد مرکز آینده پژوهشی و طرح جامع مشارکت های مردمی و ارتقای آگاهی های عمومی در خصوص دریاچه ارومیه را شش راهکاری که جزو مسئولیت های سازمان محیط زیست برای احیای دریاچه ارومیه است عنوان کرد.
وی در پاسخ به این که کدام یک از این شش راهکار در یک سال اخیر اجرایی شده گفت: در حال حاضر 40 کیلومتر لوله کشی برای رساندن آب شرب به جزایر اقماری دریاچه ارومیه و حیات وحش 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
به گفته کریمی همچنین جمع آوری آب باران از سطوح دریاچه ارومیه برای آبرسانی به حیات وحش نیز تا حدودی پیشرفت داشته که تا پایان سال جاری هر دوی این موارد به طور کامل عملیاتی خواهند شد.
وی تصریح کرد: آموزش و اطلاع رسانی به جوامع محلی و کشاورزان در حوضه دریاچه ارومیه آغاز شده که در استانهای همجوار این اقدام با مسئولیت و تعامل با استانداران پیش می رود.
معاون دفتر زیستگاهها و امور مناطق سازمان محیط زیست افزود: اما در خصوص میانگذار دریاچه ارومیه هنوز اقدام خاصی انجام نشده و با توجه به این که در ساخت این میانگذار مشاوران داخلی نظر داده بودند به دنبال گرفتن یک مشاور قوی بین المللی برای بررسی و اصلاح این میانگذار هستیم و در این خصوص با متخصصان کشور ژاپن رایزنی هایی انجام شده است.
وی یادآور شد: دو ساختمان در آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی به منظور تشکیل مرکز آینده پژوهی دریاچه ارومیه تشکیل شده که اقدامات سخت افزاری آن در حال حاضر به اتمام رسیده و عملیات اجرای آن ظرف یکی دو ماه آینده به پایان می رسد.
کریمی افزود: همچنین در خصوص ظرفیت های اکولوژیک دریاچه در بخش های جنوبی نیز بخشی از مطالعات انجام شده و تا پایان سال جاری این مطالعات به طور کامل انجام و اجرایی خواهد شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار