۲۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۶

طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه کارساز نیست

عضو ناظر مجلس در شورای عالی آب با بیان اینکه طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه کارساز نبوده و تاثیر کوتاه مدت دارد، گفت: بهترین راه اجرای عملیاتی طرح جامع مدیریت یکپارچه دریاچه ارومیه و تامین حق آبه دریاچه از حوزه های آبریز بالا دست است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۸۶۱۹
طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه کارساز نیست

به گزارش مانا، محمدتقی توکلی گفت: ذخیره آب دریاچه ارومیه از میزان استاندارد خود در دهه 70 که 30 میلیارد مترمکعب بوده به 10 میلیارد مترمکعب کاهش یافته که این اختلاف بسیار نگران کننده است.
نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی، افزود: با توجه به اینکه تغییرات آب وهوایی و میزان مصارف در بالادست دریاچه ارومیه به شدت افزایش یافته باید هرگونه برنامه ریزی در راستای احیای این دریاچه با محوریت و مشارکت مردم صورت گیرد.
عضو ناظر مجلس در شورای عالی آب، تصریح کرد: باید مردم برای رهاسازی آب و تامین حق آبه دریاچه ارومیه کمک کنند چرا که در غیر اینصورت هر اقدامی انجام گیرد در احیای دریاچه موثر نخواهد بود.
این نماینده مردم در مجلس نهم، با یادآوری تهیه طرح جامع مدیریت یکپارچه دریاچه ارومیه، گفت: بر اساس این طرح و متناسب با میزان مصرف آب در استانهای آذربایجان غربی، شرقی و کردستان مقرر شده ازحوزه‌های آبریز بالادست یک میلیارد مترمکعب سهم آذربایجان غربی، یک میلیارد مترمکعب سهم آذربایجان شرقی و 500 میلیون مترمکعب به استان کردستان اختصاص یابد و بقیه به دریاچه ارومیه سرریز شود.
توکلی تاکید کرد: در صورت اجرای طرح فوق شاید امیدی به احیای دریاچه ارومیه باشد اما در غیر اینصورت با وضعیت موجود و میزان مصرف آب و محدودیت های منابع و خشکسالی های به وجودآمده امیدی به احیای دریاچه ارومیه در کوتاه مدت نیست.
این نماینده مردم در مجلس نهم، افت آب سفره های زیرزمینی، نبود راندمان آب، الگوی کشت نامناسب را از مشکلات موجود برای مدیریت و احیای تالاب ارومیه عنوان و تصریح کرد: با این وضعیت احیای دریاچه ارومیه به عزم ملی و مشارکت ویژه مردم نیازمند است.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس نهم، گفت: طرح هایی مانند طرح انتقال آب از حوزه های مجاور مثل مسکن تاثیر کوتاه مدت دارد و با پاسخگویی به بخشی از نیاز متقاضیان شاید بتوان رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه را گسترش داد.
عضو ناظر مجلس در شورای عالی آب تاکید کرد: مدیریت و حفظ دریاچه ارومیه باید با نگاهی متفاوت پیگیری شود چرا که این دریاچه را نمی توان به حالت اولیه بازگرداند و باید با وضعیت موجود این دریاچه را احیا و حفظ کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار