۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰

انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه غیرممکن است

نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۴۸۶۰۶
انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه غیرممکن است
انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه به دلیل هزینه های بالا و زمان بر بودن آن به هیچ وجه اقتصادی نیست.
دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در گفتگوی اختصاصی با مانا ضمن بیان این مطلب گفت: هر متر مکعب آب منتقل شده از خزر بین 2.5 تا 3 دلار هزینه می برد و زمان اجرا هم حداقل حدود 20 سال طول می کشد.
دکتر عیسی کلانتری در ادامه گفت: باید حداقل 36 میلیارد متر مکعب آب از دریای خزر منتقل شود تا 12 میلیارد متر مکعب در دریاچه بماند که برای انتقال 36 میلیارد متر مکعب، حدود 90 میلیارد دلار باید هزینه شود.
کلانتری با اشاره به نبود چنین منابعی در کشور افزود: از نظر اقتصادی و زیست محیطی این روش به هیچ عنوان مقرون به صرفه نیست.
وی در ادامه گفت: علاوه بر هزینه ،املاح آب دریای خزر سولفاته است در حالیکه آب دریاچه ارومیه کلراته است. وقتی املاح سولفاته وارد دریاچه ارومیه می شود به دلیل اینکه محلولیتشان کم است عمق دریاچه که حدود سه متر نمک است به زیر یک متر می رسد که به این ترتیب همه آب ها تبخیر خواهد شد.
وی افزود:به این ترتیب دریاچه ای وجود نخواهد داشت بلکه باتلاق نمک را شاهد خواهیم بود.
کلانتری گفت:برای اینکه عمق دریاچه زیاد شود باید آب شیرین وارد آن شود تا نمک های رسوب شده را در خود حل کند و عمق دریاچه را زیاد کند تا دریاچه واقعا دریاچه شود.
وی در ادامه گفت: حتی اگر انتقال آب دریای خزر امکانپذیر هم بود این کار از نظر زیست محیطی غلط است. زیرا تمام نظام زیست محیطی درون دریا به هم می ریزد و مشکلات متعدد اقتصادی و زیست محیطی به کشور تحمیل می شد. و حداقل بین 20 تا 40 سال طول می کشد.
کلانتری تاکید کرد: با این اوصاف اگر قرار باشد دریاچه ارومیه با آب خزر احیاء شود بهتر است هیچ وقت احیاء نشود.
پرداخت خسارت به کشاورزان حوزه دریاچه ارومیه
وی در خصوص وضعیت کشاورزی اطراف دریاچه ارومیه نیز گفت: کشاورزی وضعیت خوبی ندارد چون آبی وجود ندارد. به علت برداشت بیش از حد آب از آبخوان ها و دشت ها مردم با مشکل مواجه شده اند.
وی در ادامه با اشاره به برنامه 10 ساله پیش بینی شده برای احیای دریاچه ارومیه در خصوص هزینه گفت: حدود 15 هزار میلیارد تومان هزینه احیای دریاچه پیش بینی شده که این هزینه باید در 8 سال اول صورت گیرد. همچنین برای سال جاری حدود 1470 میلیارد تومان از محل بودجه عمومی کشور اختصاص خواهد یافت.
کلانتری در خصوص پرداخت خسارت به کشاورزان هم گفت: پرداخت خسارت در بودجه پیش بینی شده است. پیش بینی برنامه در دو سال اول، تثبیت وضع موجود کشاورزی است یعنی 2500 کیلومتر مربع فعلی باقی بماند بنابراین بازدهی عملیات اجرایی که دستگاه های اجرایی باید انجام دهند در دو سال اول خیلی محدود است و از سال سوم به نتیجه می کند..
وی در ادامه افزود: پیش بینی ما این است که در سه سال اول از زیر سد نوروزلو در زرینه رود کشت صورت نگیرد و خسارت عدم کشت به کشاورزان پرداخت شود.
دکتر کلانتری تاکید کرد: 25 مصوبه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه که هر کدام 10 تا 15 زیر بخش دارند و توسط کارشناسان ایرانی و خارجی تدوین و چندی پیش به تصویب هیئت وزیران رسید.
ارسال نظرات
آخرین اخبار