۲۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۷

برگزاری نشست کمیسیون بین­ دولتی اقیانوس ­شناسی

چهل و هفتمین نشست شورای اجرایی کمیسیون بین­ دولتی اقیانوس ­شناسی با حضور 40 کشور جهان و نماینده جمهوری اسلامی ایران در پاریس برگزار شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۸۵۸۹
برگزاری نشست کمیسیون بین­ دولتی اقیانوس ­شناسی

به گزارش مانا، در این نشست بین المللی که در مقر دایمی یونسکو در شهر پاریس برگزار شد، دکتر وحید چگینی رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران شرکت کرد.
کمیسیون بین ‌دولتی اقیانوس‌ شناسی یونسکو (IOC) مهم ­ترین نهاد بین‌ المللی در عرصه علوم اقیانوسی است که در پی قطعنامه 2.31 جلسه یازدهم کنفرانس عمومی یونسکو تاسیس شد و اولین نشست خود را در یونسکو در پاریس از 19 تا 27 اکتبر 1961 تشکیل داد و در همان جلسه 40 کشور به عضویت این کمیسیون درآمد.
ساختار کمیسیون بین ‌دولتی اقیانوس ‌شناسی یونسکو متشکل از کشورهای عضو کمیسیون، شورای اجرایی، دبیرخانه و تعدادی زیر مجموعه است و در حال حاضر 147 کشور به عضویت این کمیسیون درآمده است که از میان آن ­ها 40 کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران عضو شورای اجرایی این کمیسیون است.
دبیرخانه نشست شورای اجرایی IOC در پاریس، فرانسه و جلسات آن به طور مرتب سالیانه برگزار می شود.
بر اساس این گزارش، در این نشست بین المللی جلسات متعددی ازجمله جلسه­ سامانه­های هشدار زود هنگام در رابطه با سونامی، ایجاد مرکز حمایت از برنامه دیده­ بانی هواشناسی دریایی و اقیانوسی JCOMMOPS، ارایه گزارش کارگروه برنامه­ ریزی آیندهIOC ، ارایه گزارش جهانی علوم اقیانوسی (Global Ocean Science Report)، مرحله دوم کاوش ­های بین ­المللی اقیانوس هند (IIOE-2)، مشارکت بین­ المللی در قطب ­های شمال و جنوب و جلسه انتخاب دبیر اجرایی جدید کمیسیون بین ­دولتی اقیانوس ­شناسی (IOC) برگزار شد و نمایندگان کشورهای شرکت کننده در این نشست نظرات کارشناسی، علمی و همچنین شیوه همکاری را تشریح کردند.
گفتنی است در نشست بین المللی شورای اجرایی کمیسیون بین دولتی اقیانوس­ شناسی که هر ساله برگزار می­شود از 147 کشور عضو کمیسیون بین ­دولتی اقیانوس­ شناسی، 40 کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران عضو هستند.
از مهم ترین رویدادهای این نشست بین المللی، رای­ گیری در مورد سمت دبیر اجرایی IOCبود که طی آن، از میان 14 نامزد 6 نفر انتخاب و برای تصمیم نهایی به مدیرکل یونسکو معرفی شدند.
شایان ذکر است از فعالیت­های دبیر اجرایی قبلی خانم دکتر واتسون رایت، قدردانی شد. همچنین در جلسه ­های برگزار شده در چهل و هفتمین نشست شورای اجرایی IOC نظرات جمهوری اسلامی ایران در زمینه­های مختلف اعلام شد.
دکتر چگینی ضمن مثبت خواندن نظر اکثر کشورها در مورد فعالیت­های اقیانوس­ شناسی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت آقای دکتر اولیونین، مشاور کمیسیون بین ­دولتی اقیانوس ­شناسی با نماینده کشور روسیه به منظور اعزام پژوهشگران ایرانی به قطب جنوب و آموزش در این زمینه در کشور روسیه رایزنی کند.
چگینی، افزایش همکاری با دفتر منطقه ­ای کمیسیون بین­ دولتی اقیانوس ­شناسی در پرت استرالیا را یکی دیگر از دستاورهای این نشست بین المللی عنوان کرد.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار