۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۷

پیشرفت 30 درصدی طرح انتقال آب از کارون به تالاب شادگان

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به اینکه طرح انتقال آب کارون به تالاب شادگان 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد گفت: تا یک سال آینده طرح انتقال آب به این تالاب اجرایی می شود.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۸۵۷۸
پیشرفت 30 درصدی طرح انتقال آب از کارون به تالاب شادگان

به گزارش مانا، احمد رضا لاهیجان زاده در جلسه احیای تالاب های استان که در استانداری خوزستان برگزار شد با اشاره به اینکه منبع اصلی تغذیه تالاب شادگان رودخانه های کارون و جراحی است گفت: یکی از طرح های ارایه شده برای تامین حق آبه مورد نیاز تالاب شادگان طرح انتقال آب از رودخانه کارون است که در این طرح آب رودخانه کارون از طریق چهار کیلومتر خط انتقال از سمت نیروگاه اتمی دارخوین به این تالاب منتقل می شود.
مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به طرح انتقال زه آب های طرح نیشکر امام خمینی (ره) به تالاب شادگان گفت: با توجه به اینکه زه آب نیشکر امام خمینی (ره) 4 هزار میکروموس است این زه آب می تواند بخشی از مشکلات کمبود آب تالاب را رفع کند.
لاهیجان زاده افزود:لایروبی مبادی انتهایی رودخانه جراحی به سمت تالاب شادگان نیز می تواند در انتقال بیشتر آب به این تالاب کمک کند.
وی در خصوص وضعیت تالاب هورالعظیم گفت: از سال 89 و با مصوبه شورای امنیت ملی حوضچه های سه ،چهار و پنج تالاب شادگان مسدود شده است در حالی که این مصوبه برای دو سال صادر شده بود.
لاهیجان زاده بر نقش تالاب هورالعظیم در کاهش گردو غبارها اشاره کرد و افزود: در سال 1372 قسمتی از تالاب هورالعظیم که در کشور عراق قرارداشت توسط دولت صدام حسین خشک شد و به طور تقریبی از همین زمان ورود گرد و غبار به کشور نیز آغاز شد.
وی افزود: در حال حاضر قسمتی از تالاب هورالعظیم که در ایران قرار دارد به علت برخی اقدامات در دوران جنگ و همچنین فعالیت های نفتی به پنج حوضچه تقسیم شده است و وضعیت این تالاب را به مراتب بدتر از گذشته کرده است.
مدیر کل محیط زیست استان خوزستان همچنین از ورود 6 میلیون متر مکعب فاضلاب در سال به تالاب میانگران خبر داد و گفت: در حال حاضر سالانه 6 میلیون متر مکعب فاضلاب از شهرستان ایذه وارد این تالاب می شود.
لاهیجان زاده گفت:با توجه به ویژگی های خاص این تالاب که در شمال شرق استان قرار دارد می توان با ارایه راهکارهایی دوباره این تالاب را احیا کرد.
وی اظهار کرد: توسعه کشاورزی و مسدود کردن ورودی های آب حاصل بارندگی به این تالاب از جمله عوامل تهدید کننده تالاب میانگران است.
مدیر کل محیط زیست استان خوزستان همچنین در خصوص وضعیت تالاب بامدژ گفت: این تالاب در 40 کیلومتری شمال غرب اهواز واقع شده اما در حال حاضر مسیر آب مورد نیاز این تالاب که از سمت رودخانه شاوور می آمد در حال حاضر مسدود شده است .
وی در پایان گفت: در حال حاضر احیای دریاچه ارومیه به یکی از دغدغه های دولت تبدیل شده است و برای احیای این دریاچه اعتباراتی میلیاردی در نظر گرفته شده در حالی که با یک صدم هزینه کرد می توان تالاب های استان را نجات داد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار