۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۱

مسئولان پیگیری کنند

اگر افغانستان نسبت به پرداخت حق‌آبه "هیرمند" اقدام نکند؛ شیلات و کشاورزی منطقه با مشکل مواجه می‌شود.
نویسنده: حميد کیاسی
کد خبر: ۴۸۵۶۹
مسئولان پیگیری کنند

به گزارش خبرنگار مانا،مدیر جهاد کشاورزی زابل گفت: کارگروه آب و کشاورزی سیستان طی سال گذشته و به عبارتی در سال زراعی جاری، با ذخیره‌سازی به موقع و مدیریت صحیح آب 80 میلیون مترمکعب آب برای کشت پائیزه کشاورزان و پرورش آبزیان رهاسازی کرد که حدود 30 هکتار از اراضی کشاورزی منطقه و حوضچه های پرورش ماهی با این آب آبیاری شده است. این اقدام کشاورزی منطقه را تا حد زیادی از بحران خارج کرد.
سید رضاموسوی در کارگروه آب و شیلات زابل ضمن اشاره به تشکیل "پلیس آب" به عنوان یکی دیگر از اقداماتی که برای مدیریت آب سیستان انجام شده؛ عنوان کرد: سهمیه‌بندی نهرهای آب سیستان و واگذاری مدیریت تقسیم و توزیع آب این نهرها به مردم، از دیگر اقداماتی است که طی سال زراعی جاری جهت مدیریت آب سیستان انجام شده است. در این راستا برای جلوگیری از تخلف و استفاده بیش از اندازه از آب، "پلیس آب" به ریاست اداره امور آب و دبیری جهاد کشاورزی زابل در پنج شهرستان منطقه سیستان تشکیل شده است.
وی ادامه داد: مأموران کشت پلیس آب که تعدادی از آنها را نیروهای مردمی تشکیل می‌دهند؛ کمک زیادی به توزیع عادلانه آب کشاورزی سیستان داشته‌اند.
موسوی تأکید کرد: مجموعه اقدامات ذکر شده موجب شد در سال زراعی جاری یأس و ناامیدی کشاورزان سیستان از بین برود و رضایت آنها از بهبود شرایط کشاورزی منطقه، موجب کاهش کوچ از سیستان شود.
مدیر جهاد کشاورزی زابل اظهار کرد: با وجود همه تلاش‌هایی که در زمینه مدیریت آب منطقه سیستان انجام شده و در حال حاضر نیز در حال پیگیری است؛ در صورتی که کشور افغانستان نسبت به پرداخت به موقع و به اندازه حق‌آبه رودخانه "هیرمند" اقدام نکند؛کشاورزی منطقه از نظر تأمین آب با مشکل مواجه می‌شود. دریافت به موقع حق‌آبه از افغانستان خواسته اصلی مردم سیستان است که باید از جانب مسئولان کشور با جدیت پیگیری شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار