۲۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۶

هدر رفت70 درصد آب رها سازی شده رودخانه هیرمند

نماینده مردم زابل گفت: آبی که طی سال جاری وارد منطقه سیستان شده نسبت به سال‌های گذشته مناسب بوده؛ ولی به هیچ عنوان حق‌آبه ایران محسوب نمی‌شود.
نویسنده: حميد کیاسی
کد خبر: ۴۸۵۶۷
هدر رفت70 درصد آب رها سازی شده رودخانه هیرمندبه گزارش خبرنگار مانا، سید باقر حسینی با بیان این مطلب افزود: این آب حاصل سیلاب‌های افغانستان بوده که مهار آن از دست دولت افغانستان خارج است. با وجود تلاش‌های مسئولین کشور، دیپلماسی پیگیری آب سیستان از کشور افغاستان تاکنون نتیجه نداده و نیاز به پیگیری بیشتر دارد.
وی بیان کرد: طی دو سال اخیر تلاش زیادی از جانب اداره امور آب و جهاد کشاورزی سیستان برای مدیریت آب‌های منطقه به نفع مردم و به خصوص کشاورزان انجام شده و مدیریت این آبها مطلوب ارزیابی می‌شود.
نماینده مردم زابل در ادامه گفت: با وجود همه تلاش‌هایی که برای مدیریت منابع آب سیستان انجام شده؛ به دلیل کمبود زیرساخت‌های لازم باز هم بخش زیادی از این آب هدر می‌رود.
حسینی ضمن اشاره به شیوه آبیاری غرق‌آبی به عنوان یکی از عوامل اصلی هدر رفت آب در سیستان، تأکید کرد: باید برای کاهش هدر رفت آب در سیستان برنامه‌ریزی بلندمدتی جهت تغییر شیوه‌های آبیاری سنتی صورت گیرد.
وی اضافه کرد: در این زمینه با حمایت مستقیم دفتر رهبر معظم انقلاب و همکاری رئیس‌جمهور طی مدت اخیر اختصاص 1500 میلیارد تومان اعتبار برای انتقال آب توسط لوله از "چاه نیمه" به 46 هزار هکتار از اراضی کشاورزی سیستان تصویب و ابلاغ شده و منتظر اجرای این طرح هستیم.
وی افزود: اجرای این طرح مدیریت صحیح بخش زیادی از آب سیستان را به دنبال دارد. در حال حاضر نبود چنین زیرساخت‌هایی باعث شده هدر رفت آب بسیار زیاد باشد.
به گفته وی حدود 70 درصد آبی که اخیراً در هیرمند رهاسازی شده به دلایلی از جمله تبخیر و با ورود به اراضی کشاورزی فاقد محصول هدر رفته است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار