۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۹

پارس جنوبی رکورد زد

اجرای همزمان عملیات نصب، پیش راه ندازی، راه اندازی و بهره برداری پنج عرشه فازهای 12، 15 تا 18 رکورد بی سابقه ای ست که در کارنامه پروژه های فراساحلی نفت و گاز صنعت نفت ایران در حال ثبت شدن است.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۴۸۵۶۵
 پارس جنوبی رکورد زد
به گزارش مانا، راه اندازی گوی شناور (SPM) فاز 12 و آغاز صادرات میعانات گازی این فاز پارس جنوبی در منطقه تنبک و پایان موفقیت آمیز عملیات کشش خط لوله از دریا به خشکی فاز 22 و 23 در این میدان مشترک، مهمترین اقدامهای بخش فراساحل در روزها و ماه های اخیر است؛ فعالیت هایی که همگی با هدف شتاب بخشی در اجرای پروژه های میدان مشترک پارس جنوبی انجام شد.
با اجرای پروژه های اولویت دار پارس جنوبی (شامل فازهای، 17 و 81، 12، 15 و 16 ) کشور تا پایان سال به افزایش تولیدی به میزان 100 میلیون متر مکعب دست خواهد یافت.
شمارش معکوس برای نصب عرشه 12B 
بر اساس اعلام روابط عمومی شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران، نصب بزرگترین عرشه فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی موسوم به عرشه 12C به وزن 3400 تن، آخرین فعالیت صنعت فراساحلی کشور را تشکیل می دهد که روز 14 تیرماه روی جکت خود قرار گرفت و هم اکنون مراحل تکمیلی نصب را می گذراند، همچنین هم اکنون شمارش معکوس برای نصب عرشه 3250 تنی 12B نیز آغاز شده است. این دو سازه سنگین پس از گذران دوران ساخت، یارد خرمشهر را نهم تیرماه، به سمت محل استقرار دائمی خود ترک کردند. کار انجام شده در بخش ساخت دو عرشه 12B و 12C بالغ بر 5 میلیون و 115 هزار و 160 نفر ساعت است. 
با نصب و راه اندازی دو عرشه 12B و12C ، تولید این فاز با احتساب عرشه 12A (که پیش از این به بهره برداری رسیده است) به بالغ بر 65 میلیون مترمکعب خواهد رسید. 
نصب موفقیت آمیز عرشه فازهای 18 ، 15 و 16 
طی چهار ماه ابتدایی سال 93، نصب پنج عرشه از فازهای این میدان مشترک انجام شده که تاکنون چهار عرشه فازهای 18 و 16 و 15 و 12C بر روی پایه های خود نصب شده اند و شمارش معکوس برای نصب عرشه فازهای 12B نیز آغاز شده است. حجم بالای عملیات نصب، سبب شده است، دست اندرکاران شرکت تاسیسات دریایی، سال 93 را سال نصب و راه اندازی برای این شرکت فراساحلی بنامند. 
نصب عرشه فاز 18A به وزن تقریبی ٢٣٢٠ تن در چهار طبقه به مساحت چهار هزار متر مربع که در مدت زمان ٢٤ماه ساخته شد، هم اکنون به انجام رسیده است. 18درصد از تجهیزات سکوی فاز ١٨ از سوی سازندگان داخلی تامین شده و ساخت آن با استفاده از توانمندی پیمانکاران داخلی انجام شده است. این عرشه نیز پس از بارگیری و مهاربندی آذرماه سال گذشته در اختیار کارشناسان بخش پیش راه اندازی شرکت قرار گرفت. 
نصب دو عرشه فازهای 15 و 16 از مجموع پروژه های اولویت دار میدان گازی پارس جنوبی یکی دیگر از پروژه های فراساحل صنعت نفت است. نصب موفقیت آمیز عرشه 2730 تنی فاز 16 پارس جنوبی در 30 اردیبهشت ماه در مدت چهار روز، رکورد مناسبی را برای صنعت فراساحلی کشور به ارمغان آورده است. 
با انجام عملیات راه اندازی این عرشه که ساخت آن را شرکت ایزوایکو در یارد کشتی سازی خلیج فارس برعهده داشته، بالغ بر 25 میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده خواهد شد. 
عرشه 2800 تنی فاز 15 این میدان نیز 7 تیرماه از سوی دست اندرکاران روی جکت خود در محل فاز 15 قرار گرفت. بهره برداری از عرشه فاز 15 نیز تولید 25 میلیون متر مکعب را برای کشور به همراه خواهد داشت. 
ساخت این عرشه از سوی شرکت صف در یارد بندرعباس انجام گرفته و تاسیسات دریایی به عنوان رهبر کنسرسیوم فراساحل فازهای یاد شده، عملیات حمل دریایی و نصب دو عرشه فازهای 15 و 16 را به همراه لوله گذاری دریایی این دو فاز برعهده داشته است. 
فعالیت بیش از 1000 نفر در خلیج فارس 
هم اکنون انجام عملیات همزمان پیش راه اندازی و راه اندازی چهار سکوی این میدان 17A،18A و 12B,C به طور همزمان در دست اجرا است. با اجرای عملیات پیش راه اندازی، راه اندازی و استارتاپ چهار عرشه یاد شده، به طور مستقیم بیش از یک هزار نفر در دریا مشغول به کار خواهند شد. 
راه اندازی و بهره برداری موفقیت آمیز گوی شناور فاز 12
با تلاش کارشناسان صنعت نفت ایران، امکان صادرات میعانات گازی فاز 12 پارس جنوبی در منطقه تنبک از طریق گوی شناور (SPM) نصب شده، در این فاز فراهم شده است. هم اکنون بارگیری نخستین محموله این فاز با پهلوگیری شناور دنا به ظرفیت 300 هزار تن به SPM فاز 12 و ارسال میعانات گازی از خشکی به گوی شناور و SPM با موفقیت به پایان رسید. 
براساس این گزارش، در مرحله نخست راه اندازی گوی شناور فاز 12 پارس جنوبی، حجم میعانات گازی قابل ارسال توسط گوی شناور، در حدود 2500 مترمکعب در ساعت است. گفتنی است، شرکت IOEC، نظارت بر ساخت، مهندسی و عملیات حمل، نصب و راه اندازی این گوی شناور را در منطقه تنبک (پارس دو) در میدان گازی پارس جنوبی برعهده داشته و تا 45 روز آینده، مرحله نهایی راه اندازی و بهره برداری از گوی شناور فاز 12 پارس جنوبی آغاز خواهد شد. در این مرحله، ظرفیت ارسال میعانات گازی از طریق این گوی شناور به میزان 5 هزار مترمکعب در ساعت، خواهد رسید. 
بر پایه این گزارش، برای نخستین بار در کشور، ساخت گوی شناور جایگزین (Spare) برای فاز 12 پارس جنوبی نیز با پیشرفت 78 درصد در حال انجام است.
اتمام عملیات شورپول فازهای 22 و23 
متخصصان صنعت فراساحل کشورمان همسو با انجام عملیات همزمان دریایی روی عرشه فازهای یاد شده، عملیات کشش خط لوله از دریا به خشکی (شورپول) فازهای 22 و 23 میدان گازی پارس جنوبی را نیز برعهده داشته که هم اکنون با موفقیت به پایان رسیده است. انجام کشش خط لوله فازهای23 و 22 هر یک به طول 860 متر (برای دو رشته خط لوله 32 و 4 اینچ برای هر فاز) با موفقیت به پایان رسیده است. با اتمام عملیات شورپول فاز 23، انجام عملیات لوله گذاری خط لوله فاز 22 آغاز شده است و هم اکنون از مجموع 113 کیلومتر خط لوله این فاز، عملیات لوله گذاری حدود 10 کیلومتر با بهره گیری از شناور سی مستر به انجام رسیده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار