۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵

عدم توجه به حفاظت سایت جدید مرجانی

طرح ایجاد دیوار بتنی به منظو حفاظت از سایت جدید کلونی مرجانی در چابهار به دلیل عدم تخصیص اعتبارات کافی منتفی شده است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۸۵۴۶
عدم توجه به حفاظت سایت جدید مرجانی

خسرو افسری، مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: در راستای حفاظت هر چه بیشتر از سایت جدید مرجانی طی قراردادی که با سازمان بنادر و دریانوردی منعقد شده قرار بود به مدت یک سال ،پایش سایت به صورت مداوم با حضور کارشناسان مربوطه انجام شود که این امر محقق نشد.
این مقام مسئول در اداره کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان،یادآور شد: همچنین قرار بود این سازمان بنادر و دریانوردی نسبت به ایجاد دیوار مناسب بتنی در اطراف سایت جدید کلونی مرجانی اقدام کند که این امر نیز محقق نشد.
به گفته وی در صورت انجام این اقدامات بدون شک حفاظت از سایت جدید کلونی مرجانی در چابهار بیش از پیش تضمین می شد.
وی یادآور شد: عدم ساخت دیوار مناسب بتنی و نیز پایش سایت مرجانی به دلیل عدم تخصیص اعتبارات کافی طی دو سال گذشته بوده است.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان،تاکید کرد: با سر کار آمدن معاونت جدید دریایی سازمان حفاظت محیط زیست به نظر می رسد به زودی اعتبارات ویژه ای جهت حفاظت از سایت جدید مرجانی چابهار تخصیصی یابد.
به گفته این مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان، دیوار بتنی همچون سپری محکم از برخورد امواج با مرجان ها جلوگیری کرده و محیط آرامی را برای زندگی و رشد مرجان ها در سایت جدید فراهم خواهد کرد و مانع تخریب این موجودات آبزی با ارزش می شود.
افسری یادآور شد: در صورت ساخت این دیواربتنی ، کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست در تمام مدت بر انجام پروژه نظارت خواهند داشت.
وی یادآور شد: با توجه به توسعه اسکله شهید بهشتی در شهرستان چابهار ، مجبور به انتقال مرجانها به سایت جدیدی واقع در پایین دست هتل لیپار در بندر چابهار شدیم.
به گفته وی،از ابتدا قرار بر انتقال 18 هزار کلونی مرجان بود که در نهایت کارشناسان موفق به انتقال 30 هزار کلونی مرجان شدند.
وی با اشاره به اینکه در دنیا انتقال مرجانها با 30 درصدتلفات بلامانع است ،خاطرنشان کرد:ما موفق به جابجایی 30 هزار کلونی فقط با دو درصد تلفات شدیم که این موضوع در نوع خود بی نظیر است.
به گفته وی،انتقال کلونی مرجانها در چابهار و نیز نحوه حفاظت از آنها،یکی از بی نظیرترین پروژه های زیست محیطی در دنیا محسوب می شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار