۲۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۴

نمایش زندگی ساحل نشینان در ﺟﺸﻨﻮاره ﻓﺮﻫﻨﮓ اﻗﻮام

فرهنگ و آداب و رسوم ساحل نشینان استان گلستان در ﻫﺸﺘﻤﯿﻦ ﺟﺸﻨﻮاره ﻓﺮﻫﻨﮓ اﻗﻮام اﯾﺮان زﻣﯿﻦ به نمایش گذاشته می شود.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۸۵۴۰
نمایش زندگی ساحل نشینان در ﺟﺸﻨﻮاره ﻓﺮﻫﻨﮓ اﻗﻮامقربان عباسی، مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اینکه ﺗﺎﮐﻨﻮن ﻫﻔﺖ دوره ﺟﺸﻨﻮاره ﻓﺮﻫﻨﮓ اﻗﻮام ایران زمین در اﯾﻦ اﺳﺘﺎن ﺑﺮﮔﺰار ﺷﺪه اﺳﺖ، اظهار داشت: هشتمین دوره این جشنواره نیز همچون سالهای گذشته، مهر ماه امسال به میزبانی گلستان برگزار خواهد شد.
وی گفت: در جشنواه امسال قصد داریم برای نخستین بار فرهنگ و آداب و رسوم و نحوه زندگی ساحل نشینان استان گلستان را به نمایش گذاریم.
عباسی با تاکید بر اینکه ساکنان بندرترکمن، گمیشان و نوکنده فرهنگی متفاوت از سایر شهرهای استان دارند، تصریح کرد: تا کنون آنچنان که باید به این مقوله پرداخته نشده است.
وی همچنین به نحوه معاش ساحل نشینان استان اشاره و خاطرنشان کرد: از گذشته های دور مردم این منطقه به صید انواع ماهی به خصوص ماهیان خاویاری مشغول بوده اند که می توان نحوه صید و ابزار و آلات استفاده شده در این امر را به مردم معرفی کرد.
این مقام مسئول در استان گلستان، تاکید کرد: ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﻫﺎی ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮔﺮدﺷﮕﺮی، اراﺋﻪ ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎ در ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺟﻬﺎﻧﮕﺮدی، ﺗﺮوﯾﺞ ﻓﺮﻫﻨﮓ و ﺑﯿﺎن اﺻﺎﻟﺖ ﻫﺎی ﺧﺎص اﻗﻮام، ﻧﻤﺎﯾﺶ آداب، ﺳﻨﻦ و ﺷﯿﻮه ﻫﺎی زﻧﺪﮔﯽ اﻗﻮام اﯾﺮاﻧﯽ و ﺑﺮﮔﺰاری ﻣﺮاﺳﻢ آﯾﯿﻨﯽ از اﻫﺪاف اﯾﻦ ﺟﺸﻨﻮاره اﺳﺖ.
مدیر کل اداه میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، ﯾﺎدآور ﺷﺪ: اﯾﻦ دوره از ﺟﺸﻨﻮاره ﻣﺮاﺳﻢ آﯾﯿﻨﯽ ﺑﺎ ﺣﻀﻮر 22 ﮔﺮوه از اﺳﺘﺎن ﻫﺎی ﮐﺸﻮر و ﻧﯿﺰ ﮔﻠﺴﺘﺎن ﺑﺮﮔﺰار ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.
ﻋﺒﺎﺳﯽ اداﻣﻪ داد: ﺑﺮﮔﺰاری ﻧﻤﺎﯾﺸﮕﺎه ﺟﺎذﺑﻪ ﻫﺎی ﮔﺮدﺷﮕﺮی، ﻧﻤﺎﯾﺸﮕﺎه ﺻﻨﺎﯾﻊ دﺳﺘﯽ و ﺳﻮﻏﺎت ﺑﺎ ﺣﻀﻮر ﻫﻨﺮﻣﻨﺪان ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﻫﻤﺴﺎﯾﻪ و ﻓﺎرﺳﯽ زﺑﺎن و ﻧﻤﺎﯾﺸﮕﺎه ﺻﻨﺎﯾﻊ دﺳﺘﯽ و ﺳﻮﻏﺎت اﺳﺘﺎن ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ اﯾﺮان درﻗﺎﻟﺐ 20ﻏﺮﻓﻪ از دﯾﮕﺮ ﺑﺨﺶ ﻫﺎی اﯾﻦ ﺟﺸﻨﻮاره ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.
وی ﺑﺎ ﺑﯿﺎن اﯾﻨﮑﻪ 60ﻫﺰار ﻧﻔﺮ ﺳﺎل ﮔﺬﺷﺘﻪ در ﭼﻬﺎر ﺷﺐ ﺑﺮﮔﺰاری ﺟﺸﻨﻮاره ﻫﻔﺘﻢ از آن دﯾﺪن ﮐﺮدﻧد از اﻣﻀﺎی ﺗﻮﻣﺎر 470 ﻣﺘﺮی ﺑﺎزدﯾﺪﮐﻨﻨﺪﮔﺎن در ﺧﺼﻮص ﻧﻘﺶ ﻣﻮﺛﺮ ﺟﺸﻨﻮاره در ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺟﺎذﺑﻪ ﻫﺎی اﺳﺘﺎن، ﺗﺮوﯾﺞ و ﮔﺴﺘﺮش ﻧﺸﺎط و ﺷﺎداﺑﯽ در ﺑﯿﻦ ﻣﺮدم ﺧﺒﺮداد.
وی اﻓﺰود: از دﯾﮕﺮ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی این جشنواره، دﻋﻮت از 30ﺳﻔﯿﺮ و ﮐﺎردار ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺮای ﺣﻀﻮر در اﺳﺘﺎن وﻣﻌﺮﻓﯽ ﺟﺎذﺑﻪ ﻫﺎی ﺗﺎرﯾﺨﯽ و ﻃﺒﯿﻌﯽ ﻧﮕﺎرﺳﺘﺎن اﯾﺮان ﺑﻪ آﻧﺎن و ﻧﯿﺰ راه اﻧﺪازی ﭘﺎﯾﮕﺎه ﻫﺸﺘﻤﯿﻦ دوره ﺟﺸﻨﻮاره ﻓﺮﻫﻨﮓ اﻗﻮام اﯾﺮان زﻣﯿﻦ اﺳﺖ.
ﻋﺒﺎﺳﯽ ﺑﺎ ﺗﺎﮐﯿﺪ ﺑﺮ ﺗﻼش در ﺟﻬﺖ ﺗﺨﺼﺼﯽ ﮐﺮدن و ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ ﮐﺮدن اﯾﻦ ﺟﺸﻨﻮاره اﻓﺰود: در اﯾﻦ ﺧﺼﻮص از تمام ﺳﻔﺮا و ﮐﺎرداران ﮐﺸﻮرﻫﺎی دﯾﮕﺮ و ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎن 10 ﮐﺸﻮر ﻋﻀﻮ اﮐﻮ و ﻧﯿﺰ دو وزﯾﺮ ﻣﺮﺗﺒﻂ در اﯾﺮان، ﻧﻤﺎﯾﻨﺪه دﺑﯿﺮ ﮐﻞ ﺳﺎزﻣﺎن ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺟﻬﺎﻧﮕﺮدی و ﺑﺮﺧﯽ ﻣﻘﺎﻣﺎت ارﺷﺪ ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﻫﻤﺴﺎﯾﻪ ﯾﺎ ﯾﮑﯽ از وزﯾﺮان آﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﻬﻤﺎن وﯾﮋه دﻋﻮت ﻣﯽ ﺷﻮد.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گلستان تاکید کرد: بعد از اتمام برگزاری جشنواره، برنامه بازید از بندر ترکمن و جزیره آشوراده برای سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی حاضر در جشنواره انجام خواهد شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار