۱۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۲

پروتکل حفاظت از تنوع زیستی دریای خزر امضا شد

پروتکل حفاظت از تنوع زیستی دریای خزر (پروتکل عشق آباد)، الحاقی به کنوانسیون چارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر به امضاء معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست رسید.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۸۵۲۱
پروتکل حفاظت از تنوع زیستی دریای خزر امضا شد

به گزارش مانا،پروتکل حفاظت از تنوع زیستی دریای خزر، الحاقی به کنوانسیون چارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر با هدف حفاظت هر چه بهتر از محیط زیست و تنوع زیستی این دریا با حضور تنی چند از مقامات سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت امور خارجه – دبیرخانه ویژه خزر امضاء شد.
مدت مدیدی است که به دنبال اجرایی شدن طرح های توسعه ای در کشورهای حاشیه خزر از جمله فعالیت های انسانی، صید و صیادی، توسعه کشاورزی، توسعه صنعتی و حمل و نقل در دریای خزر و عدم وجود اقدامات کنترلی برای این طرح های توسعه ای این پهنه آبی مهم با معضلات بسیاری روبه رو شده است.
نظر به اهمیت فراوان حفاظت از تنوع زیستی گیاهی و جانوری دریای خزر به خصوص گونه های در معرض خطر انقراض این اکوسیستم آبی همچون ماهیان خاویاری، لزوم تدوین چارچوبی برای همکاری میان کشورهای حاشیه ای دریای خزر و متعهد به کنوانسیون تهران برای عملکرد بهتر در این رابطه احساس می شد.
از این رو و با اذعان نیاز به همکاری در اقدامات لازم برای محافظت ،پروتکل "حفاظت از تنوع زیستی دریای خزر" الحاقی به کنوانسیون تهران با محوریت توسعه پایدار و به منظور حفظ و بازگرداندن سلامت و یکپارچگی اکوسیستم های ساحلی و دریایی به دریای خزر تعریف شد.
این پروتکل که به نام پروتکل عشق آباد خوانده می شود پس از بررسی کامل و جامع در پنجمین نشست اعضای متعاهد کنوانسیون تهران( COP5 ) در خردادماه 1393 در عشق آباد ترکمنستان به تصویب نهایی و به امضای وزیر محیط زیست ترکمنستان رسید.

ارسال نظرات
آخرین اخبار