۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۷

سوخت ماشین‌های مسابقه‌ای،جایگزین جدید برای كشتی‌ها

متانول؛سوخت هواپیماهای سبك و ماشین‌های مسابقه‌ای، بعنوان سوخت جایگزین دیزل جهت كاهش سطح سولفور خروجی در كشتی ها در حال مطالعه است.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۴۸۵۰۶
سوخت ماشین‌های مسابقه‌ای،جایگزین جدید برای كشتی‌ها به گزارش مانا، كارخانجات كشتی‌سازی در سال آینده ملزم به ساخت كشتی‌هایی با میزان پایین سولفور خروجی هستند. این مهم باعث شده تا گاز مایع و متانول دو گزینه جایگزین سوخت دیزل به شمار روند.
بر اساس این گزارش، اگر چه متانول نسبت به گاز مایع و نفت دیزل ارزانتر و در عین حال پر بازده‌تر است، اما در مقایسه با دیزل نیاز به مراقبت بیشتری در خصوص دمای لازم برای تبخیر و رسیدن به نقطه اشتعال دارد.
به عقیده یكی از تحلیلگران شركت Landesbant Norddeutsch، تحقیقات كمتری در مورد متانول به عنوان سوخت كشتی در مقایسه با سوخت LNG انجام شده است.
"توماس ویبیرك" در ادامه افزود: در حال حاضر قیمت سوخت متانول از دیزل بالاتر بوده كه در صورت تمركز بر تولید آن، هزینه مورد نظر پایین خواهد آمد. این گزارش همچنین از برنده شدن شرکت‌های ژاپنی و كره‌جنوبی برای ساخت كشتی‌هایی با سوخت متانول خبر داده است.
بر اساس گفته های مقامات كارخانه موتورسازی Man diesel and Turbo که در حال حاضر در حال ساخت موتور کشتی با سوخت متانول است، این كشتی‌ها كه در اواسط سال 2015 تحویل داده خواهند شد، با 95درصد متانول و 5 درصد دیزل كار خواهند كرد.
از سوی دیگر یكی از محققان پروژه مطالعه متانول به عنوان سوخت دریایی در مؤسسه سوئدی SSPA، از كم خطر بودن متانول نسبت به سوخت گاز مایع خبر داد. به گفته وی‌ متانول می‌تواند در همان تانكرهای سوخت فعلی در كشتی‌ها ذخیره شود و به دلیل تحت فشار نبودن این سوخت، خطر انفجار كشتی را تهدید نمی‌كند.
"جوان الیس" همچنین خاطر نشان كرد كه از سوی دیگر سوخت گاز مایع، نیاز به تانكرهای خنك كننده مخصوص دارد كه در بعضی موارد منجر به یخ‌زدگی تجهیزات مجاور شده و در صورت نشت گاز به آنها آسیب خواهد زد.
بر اساس این گزارش، در حال حاضر 50 كشتی با سوخت گاز مایع در دنیا مشغول به كار هستند كه این عدد با آغاز به كار 55 فروند كشتی در حال ساخت دو برابر خواهد شد. به عقیده صاحبنظران كمبود زیرساخت‌های لازم در بنادر به منظور سوخت‌گیری این كشتی‌ها كشتی داران را مجبور به ذخیره این گاز در كشتی می‌كند كه منجر به اشغال بیشتر فضای مورد نظر برای بار می‌شود.
این گزارش همچنین قیمت سوخت متانول را بین 460 تا 560 دلار به ازای هر تن اعلام كرد كه البته در مقایسه با دیزل نیاز به مقدار بیشتری برای تولید انرژی یكسان است. در حال حاضر نفت دیزل 600 دلار به ازای هر تن است كه با توجه به قانون جدید IMO در خصوص کاهش تولید سولفور در کشتی، استفاده از سوخت دیزل هزینه بیشتری را در پی دارد و مقرون به صرفه نیست.
ارسال نظرات
آخرین اخبار