۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۸

سکوی فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی نصب شد

مجری طرح توسعه فاز12 پارس جنوبی گفت: سکوی سه هزار و 400 تنی بخش C فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی درقالب یک زنجیره عملیات فنی گسترده در آبهای خلیج فارس نصب شد.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۴۸۵۰۱
سکوی فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی نصب شدبه گزارش مانا رسول فلاح نژاد افزود: سازه دوم بخش دریایی فاز 12 پارس جنوبی سنگین ترین سکو درمیان سکوهای غیرمسکونی موجود دراین منطقه است که همه مراحل طراحی و اجرای آن از سوی شرکت های ایرانی انجام گرفته است.
وی اضافه کرد: سکوی تولیدی دوم این پروژه روی 10 حلقه چاه حفاری شده دراین موقعیت قرارگرفته و تولید معادل 600 میلیون فوت مکعب گاز دراین بخش از مخزن به صورت روزانه در شرح فعالیت آن پیش بینی شده است.
مجری طرح توسعه فاز 12 پارس جنوبی ادامه داد: پیشرفت این سکو هم اکنون 99.5 درصد است و60 درصد از مراحل پیش راه اندازی این سازه نیز در بخش خشکی انجام شده است که درچند ماه آینده دیگر مراحل مربوط به راه اندازی آن برای آغاز تولید گاز دراین موقعیت نهایی خواهد شد.
وی گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده در شرح اجرای سازه های دریایی این پروژه یک سکوی اقماری با ظرفیت تولید 400 میلیون فوت مکعب نیز دراین بخش از میدان نصب خواهد شد طوری که مجموع تولید بزرگترین طرح گازی پارس جنوبی در پایان دوره اجرا به روزانه سه میلیارد فوت مکعب می رسد.
مجری طرح توسعه فاز 12 پارس جنوبی افزود: سکوی سوم این طرح ( سکوی B ) هم اکنون روی کشتی حمل کننده در موقعیت نصب قرار دارد که پس از بهبود شرایط اقلیمی منطقه جغرافیایی توسط تیم متخصص اجرایی تا پایان هفته آینده نصب خواهد شد.
وی اظهار کرد: پس از نصب این دو سازه، گروه های مختلف کاری دربخش فراساحل با مدیریت شرکت نفت و گاز پارس، عملیات هوک آپ ( اتصال خطوط لوله دریایی به سکو)، تکمیل سایر مراحل پیش راه اندازی، راه اندازی و آماده سازی سازه ها را برای بهره برداری نهایی از ظرفیت های موجود میدان انجام خواهند داد.
فلاح نژاد تولید فعلی گاز در فاز 12 را روزانه حدود 900 میلیون فوت مکعب اعلام کرد و افزود : براساس برنامه و مطابق تمهیدات انجام شده از سوی کارفرما و شرکت های پیمانکار این پروژه، دستیابی به تولید نهایی سه میلیارد فوت مکعبی در این پروژه بزرگ تا قبل از فصل سرد و آغاز تقاضای زمستانی گاز انجام خواهد گرفت.
میدان گازی پارس جنوبی بزرگترین منبع گازی جهان بین ایران و قطر مشترک است و یکی از اصلی ترین منابع انرژی کشور به شمار می رود.
مساحت این میدان 9 هزارو700 کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران سه هزارو 700 کیلومتر مربع وسعت دارد . ذخیره گاز این بخش از میدان ١٤ تریلیون متر مکعب گاز به همراه ١٨ میلیارد بشکه میعانات گازی است که حدود 7.5 درصد ، از کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می شود.
هم اکنون برنامه ریزی های دقیق و کارشناسانه ای به منظور توسعه 24 فاز برای تولید 790 میلیون مترمکعب گاز در روز از این میدان صورت گرفته است که تاکنون 10 فاز آن با تولید روزانه 300 میلیون مترمکعب گاز در حال بهره برداری است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار