۱۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۰

جوانان سومالی بدنبال حل معضل دزدی دریایی

سومالی پدیده دزدی دریایی در این کشور را همچنان تهدیدی جدی برای جان و سرنوشت جوانان این کشور از یک سو و علیه کشتیرانی بین المللی از سوی دیگر می داند.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۴۸۴۷۵
جوانان سومالی بدنبال حل معضل دزدی دریاییبه گزارش مانا و به نقل از رویترز جمعی از جوانان سومالی که عزم خود را برای کمک به حل معضل دزدی دریایی در کشورشان جزم کرده اند روز یکشنبه در موگادیشو پایتخت سومالی گرد هم آمدند تا به بحث و بررسی راه های پایان دادن به قدیمی ترین جرمی شناخته شده ای بپردازند که زندگی نزدیکانشان را به مخاطره انداخته است.
دزدی دریایی در سواحل سومالی و خلیج عدن از زمان سرنگونی دولت محمد زیاد باره در سال ۱۹۹۱ گسترش یافته و سومالی که یکی از فقیرترین کشورهای جهان است برای مقابله با پدیده ای مبارزه می کند که بسیاری از جوانان ناامید از یافتن کسب و کار برای کسب روزی را به خود جذب کرده است.
نشست روز یکشنبه موگادیشو که به همت «جمعیت جوانان سومالی» ساماندهی شده بود امیدوار است که موجب افزایش آگاهی عمومی از خطرات دزدی دریایی و راه های جایگزین برای پیدا کردن کار و کمک به جوانان در جستجوی راه کسب معاش باشد تا گوشه ای از مشکلات این کشور بحران زده و ناآرام در شاخ آفریقا حل شود.
«سمیره اریس شایر»، عضو جمعیت جوانان سومالی گفت: بخشی از تلاش جوانان برای غلبه بر دزدی دریایی در سومالی بر افزایش سطح آگاهی جوانان و توصیه آنها در رد انتخاب این مسیر اشتباه است.
وی افزود: جوانان به دزدی دریایی روی می آورند زیرا حکومتی قدرتمند بر سومالی حاکم نیست ما به رسانه ها نیاز داریم تا به جوانان در فهم قانون، نظم و دولت کمک کنند و از مسیری که در پیش گرفته اند بازگردند.
در اوج حملات دزدان دریایی سومالی در سال ۲۰۱۱ دستکم دوازده کشتی تجاری یا بیش تر در زمانی واحد به دست آنها ربوده شد و با پرداخت چندین میلیون دلار به دزدان دریایی این کشتی ها از چنگ دزدان دریایی آزاد شدند. با حضور رو به افزایش نیروهای امنیتی ویژه در سواحل سومالی و خلیج عدن و حضور کشتی های جنگی بین المللی تا حدی زیادی حملات دزدان دریایی به کشتی ها کاهش یافته است و دزدان دریایی در سال ۲۰۱۳ موفق به ربودن کشتی هایی بزرگ نشدند.
به رغم کاهش قابل توجه حملات دزدان دریایی اما نکته خطرناک آنجا است که آنها همچنان به صیادان محلی و کشتی های آنها حمله می کنند به این امید که با بکارگیری این کشتی ها بتوانند به کشتی های بزرگ تر حمله کنند.
بر اساس گزارش امنیتی سالانه اداره دریانوردی بین المللی، دزدی دریایی سومالی که تا به حال بزرگ ترین تهدید برای دریانوردی بین المللی طی سال های اخیر محسوب می شود در سال ۲۰۱۳ حدود سه میلیارد و دویست میلیون دلار هزینه برداشته است.
بر اساس این گزارش دزدان دریایی هنوز دستکم پنجاه تبعه خارجی را در شرایطی بسیار ناامید کننده در اسارت خود دارند که میانگین دوره اسارت آنها به سه سال می رسد. مرکز اطلاعات مبارزه با دزدی دریایی در سومالی هم اعلام کرد گرایش اقوام و طوائف محلی سومالی به دزدی دزیایی هم تغییراتی یافته و نگرش منفی آنها به این امر بیش تر شده است. جمعیت ها و نهادهای مدنی و محلی در سومالی هم از طریق به راه انداختن کمپین هایی درصدد برجسته کردن اثرات منفی و زیان بار دزدی دریایی بر مناطق ساحلی این کشور هستند.
«عبدالرزاق آدن»، مدیر مرکز اطلاعات مبارزه با دزدی دریایی هم در این باره گفت: نتیجه نشست امروز توصیه کلی به این امر بود که در خصوص از بین بردن پدیده دزدی دریایی چند مساله وجود دارد، نخست اینکه جامعه بین المللی باید به دولت سومالی در این زمینه کمک کند و دوم اینکه ما باید با ایجاد اشتغال با قضیه بیکاری مقابله کنیم و سوم اینکه سطح آگاهی مردم را در این زمینه بالا ببریم و به مردم بفهمانیم که دزدی دریایی غیرقانونی و اقدامی تروریستی است و مجازات سنگینی برای آن در نظر گرفته شود.
سومالی در شاخ آفریقا از سال ۱۹۹۱، و در پی سرنگونی دولت «محمد زیاد باره» درگیر جنگ داخلی است، ناامنی و هرج و مرج در سومالی و سرقت های دریایی در سواحل این کشور، پس از آن تشدید شد که نیروهای دولتی با حمایت ارتش اتیوپی اوایل سال ۲۰۰۷ نیروهای وابسته به دادگاه های اسلامی را از مناطقی که در آن حضور یافته بودند، بیرون راندند.
حملات دزدان دریایی در سواحل سومالی و خلیج عدن در سال ۲۰۰۸ حدود ۲۰۰ درصد افزایش یافت. بر اساس اعلام اداره دریانوردی بین المللی، دزدان دریایی در سال ۲۰۰۸ در مجموع به ۱۱۱ کشتی حمله کردند.
این در حالی است که عملیات نظامی اروپا در مبارزه با دزدی دریایی از دسامبر سال ۲۰۰۸ به درخواست فرانسه و اسپانیا آغاز شده است.
نیروهای اروپایی حاضر در این عملیات ماموریت دارند از کشتی های متعلق به برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل متحد که کمک های بشردوستانه برای آوارگان سومالی حمل می کنند و همچنین کشتی های تجاری دیگر که در سواحل سومالی تردد می کنند، مراقبت کنند؛ بازدارندگی، پیشگیری و سرکوب اساس عملیات اروپا را در این منطقه تشکیل می دهد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار