۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۱

بزرگ ترین ناو هواپیمابر بریتانیا رونمایی شد

این ناو ۶۵ تنی ۲۷۵ متر درازا دارد و نامش "ملکه الیزابت" است.ملکه الیزابت بزرگ ترین ناوی است که تاکنون در بریتانیا ساخته شده است.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۴۸۴۶۰
بزرگ ترین ناو هواپیمابر بریتانیا رونمایی شدبه گزارش مانا به نقل از موج در مراسم رونمایی از بزرگ ترین ناو هواپیمابر بریتانیا در بندر ادینبورگ اسکاتلند ۳۵۰۰ نفر از جمله ملکه الیزابت و مقامات بلندپایه دولتی حضور داشتند.
ناو هواپیمابر ملکه الیزابت اولین ناو از کلاس (نوع) جدید ناوهای هواپیمابر نیروی دریایی بریتانیا است. این ناو به همراه دومین ناو از این کلاس با نام پرنسِ ولز که هم اکنون در اسکاتلند در حال ساخت است بیش از شش میلیارد پوند هزینه برداشته است.
این مبلغ بسیار بیشتر از تخمین اولیه مبنی بر ۳.۶۵ میلیارد پوند است، که دولت این کشور برای این دو ناو اختصاص داده بود. کار ساخت دو ناو هواپیمابر بریتانیا پنج سال پیش در اسکاتلند آغاز شد. قرار است ناو هواپیمابر ملکه الیزابت از سال ۲۰۲۰ میلادی در خدمت نیروی دریایی بریتانیا قرار گیرد. این ناو قادر است پیش از پهلوگیری در بندر مسافتی حدود ۱۰ هزار مایل دریایی را طی کند.
ملکه الیزابت در مراسم رونمایی گفت این بزرگ ترین ناوی است که تاکنون در بریتانیا ساخته شده است هنوز مشخص نیست که آیا دومین ناو در حال ساخت در خدمت نیروی دریایی بریتانیا درخواهد آمد یا این که دولت بریتانیا آن را خواهد فروخت.
منتقدان ساخت ناو هواپیمابر با توجه به هزینه سرسام آور آنها بر این نظرند که احتیاج به چنین ناوی در بریتانیا نبوده و می شد با هزینه ای بسیار کمتر ناوهای دیگری تهیه کرد. منتقدان دولت بریتانیا را متهم می کنند که در ساخت این ناو مشکلات موجود در سیاست اقتصادی و کاری در بریتانیا را در نظر نگرفته اند.
مالیات دهندگان بریتانیایی با اعتراض به بودجه سرسام آور اختصاص یافته برای تهیه این دو ناو هواپیمابر، آن را با بودجه سالانه این کشور هماهنگ نمی دانند. دولت دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، در سال ۲۰۱۰ دست به صرفه جویی های فراگیر زد و در آن زمان گفته شد که بودجه نظامی این کشور نیز با کاهش هایی همراه خواهد شد.
دولت بریتانیا به تدریج ناوهای هواپیمابر قدیمی خود را از دور خارج می کند یا به کشورهای دیگر می فروشد. این کشور برای نوسازی نیروی دریایی خود در کنار ساخت این دو ناوهواپیمابر اقدام به خرید ۴۸ هواپیمای اف ۳۵ ساخت آمریکا کرده است.
نسل جدید جنگنده های اف ۳۵ آمریکا برای پرواز از باندهای کوتاه ساخته شده است. این هواپیماهای جنگنده می توانند به طور عمودی به پرواز درآیند و با تجهیزات وسیع تکنیکی خود، گران ترین هواپیماهای جهان هستند.
کارشناسان امور نظامی بریتانیا خرید ۴۸ هواپیمای اف ۳۵ ساخت آمریکا را حرکتی شتاب زده از طرف مقامات این کشور می دانند. آنها بر این نظرند که به خاطر ورود هواپیماهای بی سرنشین به سیستم دفاعی بسیاری از کشورها دیگر سرمایه گذاری برای جت های جنگنده بسیار گران قیمت ضروری نبوده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار