۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۷

موزه ؛راهکاری موثر برای اثبات حاکمیت ایران بر خلیج فارس

زهر خند میراث فرهنگی خلیج فارس در عدم ساخت حتی یک موزه استاندارد با این عنوان در جزایر سه گانه نقش می بندد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۸۴۵۰
موزه ؛راهکاری موثر برای اثبات حاکمیت ایران بر خلیج فارس

عبدالرضا دشتی زاده ، رییس اداره میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: خلیج فارس به عنوان یک عنصر طبیعی قوی حضور خویش را در تمامی جنبه های مختلف فرهنگی ایرانیان ساحل نشین نشان می دهد؛ آداب و رسوم، گونه های موسیقیایی، معماری، دست ساخت های هنری، راهکارهای معیشتی متاثر از این دریای پارسی است.
وی افزود: به روشنی جنبه های مختلف فرهنگ دریای پارس به صورت یک کل در هم پیچیده از یک واقعیت طبیعی و تجربه های تاریخی است و دریای پارس میدان گاه تفکر و بینش ایرانیان ساحل نشین است.
دشتی زاده ادامه داد: آنچه روشن است خلیج فارس تنها یک عنصر طبیعی است ولی با تلاش و تدبیر ایرانیان به عنوان دریابان، این دریا را به شاهراه تجاری و فرهنگی با بسیاری از کشورهای جهان تبدیل کرد.
این مقام مسئول در سازمان منطقه آزاد قشم خاطرنشان کرد: تنوع آثار تاریخی مثل قلعه ها، سازه های آبی، کاروانسراها و داشتن ارتباط عاطفی بومیان با این گونه یادمانهای تاریخی در کرانه و جزایر خلیج فارس از مهمترین جنبه های میراث فرهنگی دریای پارس محسوب می شود.
وی با اشاره به اینکه باستان شناسان ایرانی در سالهای اخیر مدارك باستانشناسی مثل دست ابزارهای سنگی دال بر حضور بشر اولیه در سواحل شمالی خلیج فارس به ویژه در جزیره قشم را كشف كرده اند، اظهار داشت: وجود آثار تاریخی مربوط به هخامنشیان، پارتی، ساسانی و دوره های متعدد اسلامی در کرانه ها و جزایر خلیج فارس بر هیچ کس پوشیده نیست.
به گفته دشتی زاده، بادگیرها نیز ازمهمترین عناصر معماری بومی در کرانه شمالی و جزایر دریای پارس محسوب می شوند که در بنادر کنگ، لنگه و بسیاری از روستاهای جزیره قشم از جمله لافت واقع در استان هرمزگان به چشم می خورند.
رئیس اداره میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: بنابراین گستردگی کرانه ها و تعداد جزایر در خلیج فارس برای نشان دادن پتانسیل کشور در ایجاد انواع موزه های باستان شناسی و موزه های متعدد مردم شناسی و حتی موزه های زیرآب کافی است.
وی در ادامه سخنان خود گفت: البته به نظر كشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس بیشتر از ما علاقمند به مطالعه و نگهداری از این گونه آثار ایرانی در موزه های خویش هستند به طوری که بسیاری از این کشور ها به ویژه امارات متحده عربی، یافته های مردم شناسی برای پرکردن موزه جمع آوری می کنند.
دشتی زاده ادامه داد: به طور کلی این كشور ها در برنامه كاملاً مدون در گردآوری تمامی اسناد و مدارک تاریخی و به نوعی هویت سازی و علاقمندی خاصی در نشان دادن دیرینگی تسلط در خلیج فارس دارند.
وی با بیان اینکه زهرخند میراث فرهنگی خلیج فارس در عدم ساخت حتی یک موزه استاندارد در جزایر سه گانه نقش می بندد گفت: مطالعات اندک در برخی جزایر خلیج فارس به صورت شفاف حاکی از حضور ایرانی‌ها در دوره‌های متعدد تاریخی است ولی متاسفانه موزه ای برای اثبات این حضور پررنگ وجود ندارد.
به گفته وی از سوی دیگر فنون لنج سازی، دریانوردی، ماهیگیری، صید مروارید و شناسایی چشمه های آب شیرین در نقاطی از خلیج فارس توسط دریانوردان ماهر، میراث گرانبهای ایرانیان برجای مانده که می توان با الگو های متعدد در موزه ها به نمایش گذاشته شوند.
دشتی زاده با اشاره به اینکه خلیج فارس خاستگاه قهرمانان بزرگی همچون امام قلی خان، رییس علی دلواری و دهها قهرمان دیگر است تاکید کرد: می توان اثار آنها و رویدادهای تاریخی به وقوع پیوسته در خروج استعمارگران توسطه آنها را در موزه ها بازسازی کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار