۱۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵

نهنگ های دریای عمان در معرض خطر انقراض

معاون پژوهشی دانشكده جغرافیا و برنامه ریزی محیطی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: نهنگ های دریای عمان از گونه های در معرض خطر انقراض در آبهای خلیج فارس و دریای عمان هستند.
نویسنده: حميد کیاسی
کد خبر: ۴۸۴۳۰
نهنگ های دریای عمان در معرض خطر انقراض

دكتر غلامرضا نوری به مانا گفت: نهنگ متعلق به راسته آب بازان و تیره وال ها است كه علت نام گذاری این گونه نهنگ، رنگ آبی خاكستری و ویژه آن است.
معاون پژوهشی دانشكده جغرافیا در ادامه بیان كرد: نهنگ بزرگترین پستانداركره زمین است، رنگ پشت و شكم آبی تیره متمایل به خاكستری با خالهای خاكستری و سفید است.
معاون پژوهشی دانشكده جغرافیا و برنامه ریزی محیطی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: از گونه های در معرض خطر انقراض ایران كه در آبهای خلیج فارس و دریای عمان زندگی می كند، می توان نهنگ را نام برد.
به گفته وی بال پشتی بسیار كوتاه معمولا به ارتفاع 33 سانتی متر و در قسمت انتهایی پشت قرار دارد.
وی اظهار داشت: قلب بزرگترین نهنگ آبی كه تا كنون یافت شده به بزرگی یك خودرو و طول زبان این حیوان به اندازه بدن یك فیل است و همچنین تخمین زده اند كه با هوای بازدم این حیوان می توان 2000 بادكنك را باد كرد.
نوری ادامه داد: این پستاندار در تمامی اقیانوس ها دیده شده و در فصل سرما به سمت آبهای گرم تر مهاجرت می كند.
عضو هیات علمی دانشگاه تصریح كرد: نهنگ آبی تنها گونه ای از نهنگ‌هاست كه قبل از رفتن به زیر آب باله دمی آن در هوا دیده می شود و این حیوان بالاترین صدا را در بین جانوران دارد، صدایی كه تولید می كند با فركانس كوتاه است و در داخل آب تا صدها كیلومتر قابل شنیدن است.
وی بیان كرد: غذای نهنگ را عمدتا كریل كه نوعی سخت پوست میگوئیل كوچك است و دیگر گونه های پلانكتون، خرچنگ ها و ماهیان ریزشكل تشكیل می دهند و معمولا در عمق كمتر از 100متر به تغذیه می پردازد.
نوری درادامه تاكید كرد: متوسط عمر این جانور 80 سال است، در فصل زمستان جفت گیری می كند و هر دو تا سه سال یكبار بچه دار می شود و دوره بارداری این حیوان 11 تا 20 ماه طول می كشد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار