۱۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰

مدیریت های فصلی؛دلیل سقوط اروندان

نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۴۸۴۲۶
مدیریت های فصلی؛دلیل سقوط اروندان
شرکت کشتی سازی اروندان در سال 1352 با هدف ساخت و تعمیر خدمات پس از فروش شناورهای آلومینیومی تندرو تاسیس شد و تا سال 1379 انواع ناوچه ، قایق طناب بر، راهنما بر و مینی لندینگ کرافت آلومینیومی را برای ارگان های مختلف ساخت اما این کشتی سازی از سال 1383 به بعد به دلیل مدیریت های مختلف و نداشتن برنامه به سمت تعطیلی مطلق حرکت کرد تا اینکه در دی ماه سال 1391 هیئت مدیره جدید روی کار آمد تا اروندان را از وضعیت بوجود آمده نجات دهد. ارسلان غمگین مدیرعامل شرکت کشتی سازی اروندان در گفت و گو با خبرنگار مانا از گذشته، حال و آینده این کشتی سازی سخن می گوید.
کشتی سازی اروندان عملا از چه زمانی با مشکل مواجه شد؟
به اعتقاد من اساسا اروندان از سال 83 به سمت سقوط حرکت کرد زیرا از این تاریخ به بعد اروندان هیچگونه برنامه ای برای ادامه نداشت و متاسفانه مدیریت ها هم مدیریت های فصلی بود به هر حال کشتی سازی اروندان در اسفند 88 طی مصوبه دولت بابت رد دیون به سازمان تامین اجتماعی واگذار شد که در این راستا استقامت هایی توسط سازمان تامین اجتماعی صورت گرفت. پس از این مصوبه عملا هیچ نظارتی بر روی اروندان نبود نه سازمان گسترش مسئولیتی در قبال اروندان داشت و نه سازمان تامین اجتماعی قدمی پیش می گذاشت.
یعنی پس از این تاریخ هیچ نظارتی بر روی اروندان نبود؟
بله، در حقیقت تمام پروژه ها متوقف بودند مدیریت های وقت هم تلاش چندانی برای رفع این مشکلات انجام نمی داد. در واقع اروندان به سمت رکود و تعطیلی مطلق گام برمی داشت. به گونه ای که در سال 89 شرکت 160 روز ، سال 90 ، 205 روز و سال 91 ، 158 روز تعطیل بود. تعطیلی های اجباری، توقف کامل پروژه ها، نبود هیچ نوع برنامه ای برای ادامه، شرکت را به سمت تعطیلی مطلق برد.
شما از چه زمانی مسئولیت اروندان را بر عهده گرفتید؟
مسئولین استان و دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیگیری های بسیاری انجام دادند و از طریق مجلس شورای اسلامی به سازمان تامین اجتماعی فشار آوردند تا اینکه سازمان تامین اجتماعی وقت، اروندان را پذیرفت و در17 دی ماه 91 هیئت مدیره جدید مشغول به کار شد.
با توجه به وضعیتی که اروندان داشت چرا مدیریت این شرکت را قبول کردید؟
زمانی که قرار بود ریاست این مجموعه را قبول کنم خیلی به من توصیه شد که این مسئولیت را قبول نکنم. اما با توجه به بومی بودن خودم و همچنین برند 40 ساله کشتی سازی اروندان احساس کردم در صورت حمایت می توان این شرکت را از وضعیت فعلی خارج کرد.
در شروع کار با چه مشکلاتی مواجه بودید؟
مشکلاتی که از ابتدا با آن مواجه بودیم حقوق و مطالبات پرسنل به مدت بیش از 10 ماه بود. قطع برق، آب، تلفن و اینترنت از دیگر مشکلات بود. عمده تجهیزات شرکت توسط پیمانکاران یا توقیف شده بود و یا به ازای طلب به طلبکاران پرداخت شد بود. اندک تجهیزات باقیمانده هم بابت حقوق پرسنل در آستانه فروش بود. کلیه پروژه ها به خصوص پروژه ساخت 9 لندینگ کرافت توقیف بود. حدود 10 سال از زمان قرارداد ساخت لندینگ کرافت ها گذشته بود. بانک و متقاضیان شناورها نیز در حال انجام اقدامات حقوقی علیه اروندان بودند. مشکلات متعدد منطقه ای و بیمه ای هم وجود داشت. البته همه چیز به مشکلات مالی باز نمی گشت سوء مدیریت در این شرکت محرز بود.
در حال حاضر اروندان زیر نظر کدام ارگان یا سازمان قرار دارد؟
با پیگیری های به عمل آمده کشتی سازی اروندان زیر نظر شصتا قرار گرفت. شصتا هم اداره کردن این شرکت را به هلدینگی به نام "عمران و حمل و نقل تامین" سپرد. در آن زمان، سیاست حاکم بر شصتا سیاستی نبود که اروندان را نگهداری کند آنها خیلی راغب به حمایت نبودند.
چگونه وضعیت را بهبود بخشیدید؟
در اسفند سا ل 1391 یک راهبرد و برنامه بسیار قدرتمند نوشتیم و پیگیری های خوبی انجام شد که در نهایت همان راهبرد و برنامه مصوب شد. اما بر اساس آن پولی به ما ندادند. اما در همان زمان شصتا بابت اصلاح ساختار مبالغی را در اختیار ما گذاشت که بواسطه آن مبالغ حدود 80 نفر را بازنشسته مشاغل سخت و زیان آور کردیم همچنین حدود 9 ماه حقوق معوقه کارکنان پرداخت شد. طلب حدود 35 طلبکار شرکت صفر شد و ساخت 8 شناور لندینگ کرافت فولادی را با یک روش بسیار پیچیده و طاقت فرسا آغاز کردیم.همچنین حقوق سال 92 کارکنان هم پرداخت شد. علاوه بر این با کمک هلدینگ، اروندان از لیست سیاه سازمان بنادر و دریانوردی خارج شد.
چگونه از لیست سیاه سازمان بنادر خارج شدید و چگونه ساخت لندینگ کرافت ها آغاز شد؟
اسفند سال 91 یکی از لندینگ کرافت ها که 10 درصد کارش باقیمانده بود را تحویل مالک دادیم و در سال 92 ساخت هشت لندینگ کرافت را آغاز کردیم.
هر لندینگ کرافت بین دو تا سه میلیارد تومان هزینه داشت که اروندان باید این پول را پرداخت می کرد که چنین پولی را هم نداشت. متقاضی یا مالک هم پول نداشت ، بانک هم 80 درصد پول را 10 سال پیش داده بود و حاضر به پرداخت مجدد نبود کاری که ما انجام دادیم تعریف مالک جدید در کنار مالک قبلی بود. به این ترتیب مالک جدید و متقاضی قدیمی قرارداد جدید با اروندان امضاء کردند و تمام تعهدات تا زمان به آب اندازی را مالک جدید به عهده گرفت، بدون اینکه اروندان پولی پرداخت کند.
به این ترتیب یکی از لندینگ کرافت ها پس از 11 سال ،در خرداد امسال به آب اندازی شد. پس از اینکه سازمان بنادر دید که هشت لندینگ کرافت در حال ساخت است اروندان را از لیست سیاه خارج کرد و مجوز ساخت 6 فروند کاتاماران 120 نفره را از طریق وجوه اداره شده صادر کرد در حال حاضر قرارداد دو فروند از این شناورها با یک شرکت بسته شده است.
علاوه بر سفارش های سازمان بنادر و دریانوردی آیا سفارشات دیگری هم دارید؟
در حال حاضر بالغ بر 122 میلیون دلار تفاهم نامه و تقاضای ساخت امضاء شده است که البته عمده ترین تفاهم نامه ها با سازمان بنادر و دریانوردی و از طریق وجوه اداره شده است در گذشته هیچ کس حاضر نبود شناورخود را در اروندان بسازد اما در حال حاضر سفارش های مختلفی از جمله شناورهای خدماتی، مسافربری، بارج، کروبوت، مسافربری آلومینیومی 120 نفره ، یدک کش و ... به اروندان داده شده است. خوشبختانه اعتماد خوبی ایجاد شده است این اعتماد می تواند با حمایت هلدینگ و مدیرعامل جدید هلدینگ ادامه پیدا کند.
وضعیت کاتاماران های نیمه کاره به کجا رسید؟
سازه دو شناور کاتاماران آماده است. اما در حال حاضر، این شناورها با یک رقم 6 میلیارد تومانی در رهن سازمان گسترش است. پیگیری های وسیعی از طریق سازمان تامین اجتماعی، شصتا و مجلس در حال انجام است تا این شناورها از رهن سازمان گسترش خارج شود. اگر این شناورها از رهن خارج شود بلافاصله مشتری برای آنها وجود دارد. در حال حاضر برای این شناورها سه مشتری از بخش خصوصی و دو مشتری از بخش دولتی وجود دارد.پیشنهاد ما به سازمان گسترش این بود که جابه جایی رهن صورت گیرد، تا کار با شکل بهتری انجام شود.
انتظار شما از مدیرعامل جدید هلدینگ چیست؟
انتظار ما از مدیرعامل جدید هلدینگ این است که نگاه حمایتی به اروندان داشته باشند. در حال حاضر اعتماد به اروندان بازگشته است. هیچ کس باور نداشت که اروندان می تواند دوباره راه اندازی شود . یک سال گذشته، با تمام وجود کار کرده ایم و یک ریال هم از هلدینگ بابت پروژه دریافت نکرده ایم. مبالغ برای مطالبات کارکنان، و اصلاح ساختار و تصفیه حساب با طلبکاران پرداخت شده است اما بابت پروژه یک ریال هم پرداخت نشده است. انتظار این است هلدینگ و یا شصتا برنامه و راهبردی که پیش تر داده شده است را به صورت کوتاه مدت و بلندمدت عملیاتی کنند.
آیا در خواست  شما پرداخت تسهیلات است؟
انتظار ما از دولت، هلدینگ ، شصتا و یا سازمان تامین اجتماعی این است که رقم 16 میلیارد تومانی را که به شصتا تقاضا داده شده بود و به تایید مدیریت هلدینگ قبلی هم رسیده بود را در اختیار اروندان قرار دهند و بر اساس این رقم مشاوری را هم تعیین کنند تا از مسیر خارج نشویم. همچنین درخواست ما این است تا زمان روشن شدن تکلیف این رقم، مبلغی برای گذران برنامه های کوتاه مدت در اختیار کشتی سازی بگذارند تا اعتماد ایجاد شده دوباره از بین نرود. اگر اروندان حمایت نشود، شرایط به گذشته باز می گردد. اگر حمایت های لازم صورت گیرد آنها می توانند یک اروندان پویا و شکوفا را طلب کنند. اروندان می تواند به یکی از بهترین شرکت های کشتی سازی خاورمیانه تبدیل شود.
درخواست شما از مسئولین وزارت صنعت ، معدن و تجارت چیست؟
پیشنهاد من به وزیرصنعت، معدن و تجارت ایجاد یک معاونت دریاداری یا صنایع دریایی است. در شمال و جنوب کشور دارای مرزهای طولانی دریایی هستیم اما استفاده چندانی از آن نکرده ایم. در حالیکه برخی از کشورها یک پنجم ما هم مرز دریایی ندارند اما دارای صنایع قدرتمند دریایی هستند. ایجاد معاونت صنایع دریایی می تواند موضوعات کلان دریایی را تبیین کند. متاسفانه در حال حاضر صنایع دریایی کشور متولی خاصی ندارد.
برچسب ها: کشتی سازی
ارسال نظرات
آخرین اخبار