۱۴ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۱

مونسون به بندر چابهار رسید

در حالی که سازمان هواشناسی گرمای شدید و ماندگاری آن را پیش بینی کرده است و قالب مناطق کشور در عطش خواب یک نسیم بهاری، سایه جستجو می کنند، بادهای باران آور مونسون، به بندر چابهار رسید.
نویسنده: حميد کیاسی
کد خبر: ۴۸۴۲۰
مونسون به بندر چابهار رسیدبه گزارش خبرنگار مانا؛ وزش این بادها، خبری خوش برای علاقه مندان به طبیعت و اکوتوریست های حرفه ای است تا برای سفر به منطقه آزاد چابهار کفش و کلاه کرده و مقدمات برنامه هایی همچون موج سواری، قایقرانی، پاراگلایدر سواری، جت اسکی، اسکی روی آب و حتی عکاسی طبیعت را تدارک ببینند، همچنین ایامی فرحبخش برای طرفداران اقلیم درمانی و بیمارانی که دوست دارند دوران نقاهت و تمدد اعصاب خود را در خنک ترین بندر جنوب کشور بگذرانند.
وزش بادهای فصلی مونسون و یا به قولی بادهای موسمی، حاصل اختلاف فشار بین مراکز پر فشار ( اقیانوس هند) و کم فشار ( خشکی های شمال اقیانوس هند) در تابستان بوده و همین اختلاف موجب جریان طبیعی هوا (باد) از مراکز خنک و پرفشار به سمت مراکز گرم و کم فشار می شود و اقلیم بخش وسیعی از قاره آسیا از غرب اقیانوس آرام تا غرب اقیانوس هند را تحت تاثیر قرار داده و به علت عبور از روی اقیانوس و جذب رطوبت آن و نهایتا صعود در ارتفاعات، باران های سیل آسایی را برای ساکنان این مناطق به ارمغان می آورند به طوری که پرباران ترین نقطه جهان یعنی منطقه چراپونچی هند در دامنه هیمالیا مدیون بادهای مونسون در (ماه اوت)یا مرداد و شهریورماه می باشد.
اما در ایران، منطقه چابهار تنها شهری است که آخرین زبانه های غربی این باد را تجربه کرده و مناطق و شهرهای واقع در غرب چابهار سهمی از این باد نداشته و یا سهم اندک و غیرقابل اعتنایی از مزایای این باد می برند.
همچنین گفتنی است وزش بادهای مونسون در چابهار از اوایل تیرماه شروع و تا پایان تابستان استمرار دارد که اوج وزش آن در اواسط مرداد تا اواخر شهریورماه است که این جاذبه طبیعی، پوشش جانوری، گیاهی و حتی زندگی مردم این منطقه را متاثر کرده است.
مونسون باعث تعدیل هوا از طریق کاهش رطوبت و دمای جو شده و بندر چابهار را با میانگین دمای کمتر از 30 درجه سانتی گراد به خنک ترین کشور در تابستان تبدیل می کند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار