۱۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۷

بندر تاریخی سیراف ثبت جهانی می شود

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر از آماده کردن شرایط برای ثبت بندر تاریخی سیراف در فهرست میراث جهانی یونسکو خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۸۴۱۲
بندر تاریخی سیراف ثبت جهانی می شود

محمد ابراهیم فروزانی در گفتگو با خبرنگار مانا تصریح کرد:یکی از مهمترین اقداماتی که در دستور کار اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر قرار گرفته، آماده کردن شرایط برای ثبت بندر تاریخی سیراف در فهرست میراث جهانی است.
وی با تاکید بر اینکه بندر تاریخی سیراف با قدمت چندهزارساله نشانه روشنی از سیادت تاریخی ایران بر آبهای خلیج فارس است، خاطرنشان کرد: بدون شک ثبت جهانی این بندر تاریخی می تواند تاثیر بسزایی در نقش برآب کردن نقشه های کشورهای عربی برای نامگذاری مجعول خلیج عربی خواهد داشت.
فروزانی افزود: یکی از مهمترین موانع برای ثبت جهانی این بندر تاریخی، مشخص شدن حریم این بندر است که متاسسفانه به دلیل مالکیت وزارت نفت در زمین های اطراف این بندر،تعیین حریم با مشکلاتی مواجه است.
این مقام مسئول در استان بوشهر، تاکید کرد: تعیین حریم بندر تاریخی سیراف نیازمند همکاری وزارت نفت است که امیدواریم هر چه سریعتر شاهد انجام این همکاری باشیم.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر، خاطرنشان کرد: پس از تعیین حریم بندر تاریخی سیراف، سایر اقدامات در راستای تهیه پرونده ثبت جهانی این بندر تاریخی صورت خواهد گرفت.
به گفته وی،قلعه ساسانی شیلاو، قبور سنگی، مسجد امام حسن بصری، بازار، چاه‌های سنگی، منازل مسکونی تاریخی، کوره‌های سفال‌سازی، آرامگاه ابن سیبویه، مسجد جامع سیراف و عمارت شیخ جبار منصوری از آثار به جا مانده در بندر سیراف هستند.
وی خاطرنشان کرد: برخی از این آثار مانند آرامگاه سیبویه، قبور صخره‌ای و مسجد جامع سیراف در شمار آثار ملی به ثبت رسیده‌اند.
این مقام مسئول در استان بوشهر ،با اشاره به اینکه بندر سیراف یکی از مهمترین قطبهای گردشگری استان محسوب می شود،اظهار داشت:این بندر علاوه بر داشتن آثار تاریخی فراوان و قدمت تاریخی چندهزار ساله یکی از زیباترین سواحل استان محسوب می شود.
روستای بندر سیراف از توابع بخش مرکزی شهرستان کنگان،است.بندر طاهری، جایگزین بندر تاریخی سیراف شده و هم اکنون بخشی از آن است. سیراف از بنادر دوره ساسانی است که حفاری‌های باستان‌شناسی بسیاری در آن صورت گرفته است. مورخین و باستان‌شناسان بزرگی چون استخری، لویی واندربرگ، اورل استاین و وایت هاوس درباره این بندر گزارش‌های تاریخی و پژوهشی انتشار داده‌اند.
بندر سیراف تا قرن چهارم هجری قمری فعال و در اوج شکوفایی بوده است. علت تخریب آن را زلزله می‌دانند.
مردم روستای بندر طاهری به زبان فارسی با لهجه کنگانی سخن می‌گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار