۱۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵

مقابله با هجوم توتیان دریایی در آبهای خارگ

مسئول حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از انجام مکاتبات با وزارت نفت به منظور همکاری این ارگان در راستای کاهش جمعیت توتیان دریایی به منظور نجات بخشی زیستگاه مرجانی در آبهای اطراف جزیره خارگ خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۸۴۱۰
مقابله با هجوم توتیان دریایی در آبهای خارگخسرو درویشی، رئیس حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: آبهای اطراف جزایر خارک و خارکو در خلیج فارس ذخایر قابل توجهی از بی نظیرترین مرجان های دنیا را در برگرفته است.
وی افزود: اما وجود پالایشگاه ها و تاسیسات نفتی در جزیره خارگ بدون شک باعث آلودگی آبهای اطراف این جزیره شده که در این میان حیات مرجان ها نیز در معرض خطر قرار گرفته است.
درویشی در ادامه وجود تعداد زیادی توتیان دریایی در آبهای اطراف جزیره خارگ را یکی دیگر از تهدیدهای حیات مرجان های منطقه دانست و گفت: طی چند سال اخیر شاهد رشد بی رویه توتیان دریایی در این منطقه بوده ایم.
این کارشناس محیط زیست خاطرنشان کرد: یکی از دلایل این رشد بی رویه، تخریب شرایط اکولوژیکی زیستگاه دریایی در آبهای اطراف جزیره خارگ است.
وی یادآور شد: همچنین صید غیرمجاز و بی رویه ماهیان بومی منطقه نیز یکی دیگر از دلایل افزایش بی رویه توتیان دریایی است.
درویشی در خصوص نحوه مقابله با جمعیت توتیان دریایی اظهار داشت:بررسی های اولیه توسط گروهی از کارشناسان محیط زیست استان بوشهر به منظور بررسی وضعیت جمعیت توتیان دریایی در اطراف جزایر خارگ و خارکو ،چندی پیش انجام شده است.
وی گفت:این گروه کارشناسی پس از غواصی در اطراف جزایر خارگ و خارکو و انجام پایش ،از میزان وجود توتیان دریایی در آبهای این مناطق سرشماری به عمل آوردند و گزارش مفصلی در این خصوص تهیه كردند.
این مقام مسئول در اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر،تصریح کرد:نتیجه این بررسی ها برای ارائه راهكار مناسب به منظور كنترل جمعیت توتیان دریایی و جلوگیری از ازدیاد آن به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شده است.
وی با اشاره به اینکه مطالعات گسترده به منظور مهار توتیان دریایی از زیستگاه های مرجانی اطراف جزیره خارگ به زودی انجام خواهد شد، گفت: برای جلوگیری از آسیب هر چه بیشتر به مرجانهای منطقه ، قصد داریم قبل از هر اقدامی به روش فیزیکی و با استفاده نیروی انسانی تعداد زیادی از توتیان را از محل جمع آوری کنیم.
درویشی ، تاکید کرد: جمع آوری به روش فیزیکی و بهره گیری از غواصان برای پاکسازی منطقه از توتیان دریایی کار بسیار سختی است که امیدواریم بتوانیم از عهده آن به خوبی برآییم.
وی با بیان اینکه مقابله با جمعیت زیاد توتیان دریایی ،نیاز به همت ملی و همکارهای فرابخشی دارد،اظهار داشت: امیدواریم با همكاری سازمان حفاظت محیط زیست ،حمایت ملی را در راستای کنترل جمعیت توتیان دریایی در اطراف آبهای خارگ و خارکو جذب کنیم..
ریس حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر همچنین از انجام مکاتبات با وزارت نفت به منظور همکاری این ارگان در راستای کاهش جمعیت توتیان دریایی خبر داد.
به گفته وی،اگر هر چه سریعتر اقدام عملی برای مقابله با ازدیاد توتیان دریایی صورت نگیرد،نابودی مرجانهای منطقه و از بین رفتن زیستگاههای آنها،در آینده نزدیک حتمی خواهد بود؛ این در حالی است كه هنوز هیچ دلیل علمی برای ازدیاد بی رویه توتیان دریایی در این منطقه ارائه نشده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار