۱۲ تير ۱۳۹۳ - ۰۳:۳۳

پرداخت تسهیلات برای تعمیر شناورها

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی گفت: صاحبان شناورهای دریایی برای انجام تعمیرات شناورهای خود می ‏توانند از تسهیلات تا سقف پنج میلیارد ریالی این صندوق بهره گیری کنند.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۴۸۳۶۳
پرداخت تسهیلات برای تعمیر شناورهابه گزارش مانا حسین ابراهیم زاده فاضل در گفتگو با ایرنا افزود: دوره بازپرداخت تسهیلات این صندوق دو سال با نرخ سود سالانه 14 درصد است، این در حالی است که صاحبان شناورها می‏توانند شناورهای خود را بعنوان وثیقه در نزد این صندوق قرار دهند.
وی با بیان اینکه «صندوق توسعه صنایع دریایی ظرفیت و توانمندی کارخانه‏های ساخت و تعمیرات کشتی را در کشور به طور دقیق مورد ارزیابی قرار داده است»، گفت: یکی از راه‏های توسعه صنایع دریایی کشور توجه به صنعت تعمیرات شناورهای دریایی توسط شرکت‏های داخلی است.
به گفته مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی، بررسی‏های میدانی نشان می‏دهد در حوزه انجام تعمیرات شناورهای دریایی کشورهای منطقه بازار مناسبی وجود دارد و باید از این ظرفیت‏ها برای توسعه این بخش استفاده شود.
ابراهیم زاده فاضل یادآورشد: براساس مطالعات صورت گرفته 15 شرکت داخلی در کشور برای انجام تعمیرات شناورهای کشورمان فعال هستند؛ در حالیکه ظرفیت بالقوه آنان برای انجام تعمیرات سالانه شناورهای دریایی حدود 578 فروند است.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته 232 شناور در شرکت‏های داخلی تعمیر شدند و مابقی شناورهای دریایی کشورمان، در کشورهای خارجی و یا حاشیه خلیج فارس تعمیرات خود را انجام داده اند.
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی افزود: سال گذشته مجموع درآمد شرکت‏های تعمیراتی کشور کمتر از یک هزار میلیارد ریال بود در حالی که درآمد یکی از شرکت‏های فعال در حاشیه خلیج فارس سال گذشته به بیش از 235 میلیون دلار رسید.
وی با بیان اینکه «صندوق توسعه صنایع دریایی در حوزه شناورهای نیمه ساخت که بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند، تسهیلات پرداخت می‏کند»، گفت: صاحبان این کشتی‏ها می‏توانند از تسهیلات این صندوق تا سقف پنج میلیارد ریال با باز پرداخت دو ساله استفاده کنند.
وی با اشاره به نیازهای داخلی برای اجاره شناورهای فراساحلی گفت: برای توسعه فعالیت‏های نفت و گاز در کشور اکنون به بیش از 90 فروند شناور خدماتی فراساحلی نیازمندیم و با ارایه طرحی درصدد هستیم که با افزایش توانمندی‏های مالی شرکت‏های داخلی، آنها بتوانند با دریافت تسهیلات مورد نیاز نسبت به تولید این شناورها به صورت سری سازی اقدام کنند.
ابراهیم زاده فاضل یادآور شد: یکی از مزیت‏های سری سازی شناورهای دریایی در کشور ترغیب تولیدکنندگان داخلی به تهیه تجهیزات برای ساخت این شناورها است که این مساله ضمن بومی سازی و ورود تکنولوژی های نوین به کشور، مدت زمان ساخت شناورها را نیز در کشور کاهش می‏دهد.
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی اظهار داشت: طرح حمایت از ساخت شناورهای مورد نیاز در شرکت‏های داخلی به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارایه شده و وی نیز هم اکنون در حال رایزنی برای تأمین اعتبار مورد نیاز در این زمینه است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار