۰۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۰

علاقه قزاق ها به توسعه همکاری های بندری با ایران

چهارمین نشست کمیته مشترک همکاری های بندری و دریایی ایران و قزاقستان در حالی در تهران و در سازمان بنادر و دریانوردی شروع به کار کرده که «مذاکره برای ایجاد شرایط یکسان برای کشتی ها در بنادر دو طرف»، «رفع مشکل تأخیر در نوبت پهلوگیری در بندر آکتائو» و «پرداختن به برخورد نامتعارف نیروی نظامی قزاقستان با خدمه کشتی های ایران به هنگام بازرسی کشتی» از جمله مهم ترین دستور کار این نشست دوروزه قلمداد می شود.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۴۸۳۴۴
علاقه قزاق ها به توسعه همکاری های بندری با ایرانبه گزارش مانا، جلیل اسلامی، مدیر کل امور بندری سازمان بنادر، با بیان اینکه اجلاس چهارم همکاری های بندری و دریایی ایران و قزاقستان به دنبال توسعه همکاری های بندری و دریایی و افزایش روابط تجاری بین د کشور و توسعه زمینه های آموزشی و فنی است، از علاقه مندی طرف قزاق و مسئولان بندر آکتائو جهت افزایش تعاملات و روابط تجاری به بیش از 25 درصد عملکرد فعلی خبر داد.
در این نشست که مدیران بنادر ایران انزلی، نوشهر و امیرآباد نیز حضور داشتند، تازه ترین اقدامات توسعه ای و امکانات و تجهیزات این بنادر و همچنین ظرفیت های عملیاتی بنادر شمال ایران برای طرف قزاقستان تشریح شد.
میخایل یور یویچ، رئیس شرکت سهامی بندر بین المللی تجاری دریایی آکتائو، نیز ضمن اعلام علاقه مندی مسئولان دولتی و شرکت های فعال حمل و نقل دریایی کشور قزاقستان به توسعه روابط تجاری و بندری بین دو کشور، گفت : در حال حاضر بندر آکتائو قابلیت تخلیه و بارگیری 5/17 میلیون کالا را دارد که 12 میلیون تن آن کالاهای نفتی و بقیه کالاهای خشک از جمله غلات است.
رئیس بندر آکتائو با بیان اینکه این بندر قابلیت تخلیه و بارگیری 600 هزار تن غلات را دارد، از آغاز اجرای فاز اول توسعه بندر آکتائو با مشارکت یک شرکت ترکیه ای خبر داد و گفت : در فاز اول توسعه بندر آکتائو، 3 پست اسکله برای کالاهای خشک و احداث ترمینال غلات به ظرفیت 1 میلیون تن در دست انجام است.
وی با بیان اینکه با اتمام فاز اول توسعه بندر، به ظرفیت آکتائو 5/1 میلیون تن افزوده می شود، خاطرنشان کرد : بخش عمده ای از صادرات قزاقستان توسط بنادر ایران انجام می شود. به طوری که 85 درصد کالاهای خشک از جمله آهن آلات و چوب از طریق بندر آکتائو به بنادر ایران ارسال می شود.
یوریویچ با تأکید بر اینکه به عنوان نمایندگان بندر آکتائو به دنبال بهبود جریان کالا و افزایش این جریان به بیش از 25 درصد تعاملات تجاری فعلی با ایران هستیم، از حل و فصل اختلافات و موانع همکاری در نشست چهارم در تهران خبر داد.
بر اساس این گزارش، در نشست تهران درخصوص «هزینه های بندری در بنادر کشور»، «عدم پهلودهی فوری کشتی های حامل محصولات صادراتی فاسدشدنی و ترانزیت به محض ورود به لنگرگاه بندر آکتائو»، «مشکلات شناورهای ایران در بندر آکتائو» نیز بحث و تبادل و نظر می شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار