۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۴

برگزاری همایش حفظ و احیاء تالاب‌ها در کرمانشاه

همایش و کارگاه آموزشی یک روزه حفاظت از تالاب ها با محوریت حفظ و احیاء تالاب هشیلان در کرمانشاه برگزار شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۸۳۲۳
برگزاری همایش حفظ و احیاء تالاب‌ها در کرمانشاه

به گزارش مانا، تورج همتی مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه در این همایش با اشاره به ارزش های اقتصادی، اکولوژیکی، علمی و تحقیقاتی و ... تالاب هشیلان، این تالاب را یک کارخانه طبیعی خواند که خدمات زیست بومی و اکولوژیکی بسیاری ارائه می دهد.
وی با بیان اینکه این تالاب زمانی منشاء خدمات کشاورزی، دامداری، صید آبزیان و ... برای ساکنان اطراف خود بوده است، ادامه داد: متاسفانه امروز تالاب هشیلان برخی از کارکردهای خود را از دست داده و باید به فکر نجات و طرح مدلی برای احیای آن باشیم.
به گفته این مسئول اولین گام برای احیاء تالاب هشیلان این است که تالاب را به شرایط نرمال برسانیم و بخشی از آسیب هایی که به آن وارد آمده را جبران کنیم.
مدیرکل محیط زیست کرمانشاه معتقد است، این کار باید باید با طرح یک مدل ملی برای تلاب هشیلان انجام شود و بتوان برای آن اعتبارات ملی و حتی بین المللی جذب کرد.
همتی افزود: باید کارگروه کشوری،استانی و شهرستانی برای حفاظت از تلاب تشکیل شود و نقش دستگاه های ذیربط و سازمان های مختلف از جمله آب منطقه ای، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و ... در آن مشخص شود.
وی بر لزوم مشارکت دادن جوامع محلی در حفاظت از تلاب هشیلان تاکید کرد و گفت: هدف ما این نیست که اطراف تالاب را سیم خاردار بکشیم و اجازه استفاده به کسی ندهیم، بلکه می خواهیم با مشارکت دادن مردم منطقه، آموزش و آگاهی دادن به انها در راستای حفظ و احیای تالاب گام برداریم.
مدیر کل محیط زیست استان کرمانشاه استفاده خردمندانه از تالاب را هدف این طرح دانست و بر لزوم همکاری سازمان های مردم نهاد غیردولتی نیز تاکید کرد.
وی از در نظر گرفتن طرح جامع CEPA برای حفظ و احیا تالاب خبر داد که رویکرد آن آگاهی بخشیدن به مردم، آموزش و مشارکت آنها است و فاز اول آن در جوامع محلی اطراف تالاب انجام می شود.
وی در ادامه اشاره ای به ویژگی های منحصر به فرد تالاب 420 هکتاری هشیلان داشت و خاطرنشان کرد: این مدل از تالاب الگو یافته در ایران و حتی دنیا بی نظیر است.
کنترل سیلاب ها، تغذیه سفره های زیرزمینی، حفظ ذخایر زیستی، تصفیه و پالایش آب ها، استفاده های تحقیقاتی، ممانعت از فرسایش آب و .... از مزیت های تالاب هشیلان است که وی از آنها نام برد.
مدیر کل حفاظت از محیط زیست کرمانشاه تصریح کرد: در سال های اخیر به دلیل خشکسالی و کاهش نزولات جوی شاهد کاهش پوشش گیاهی تالاب، انقراض و مهاجرت گونه های بومی از جمله گونه ای لاک پشت و حتی مهاجرت حاشیه نشینان تالاب بوده ایم.
همتی در خصوص اقداماتی که برای حفاظت از تالاب صورت گرفته نیز از تشکیل 22 فقره پرونده برای خلع ید اراضی تصرف شده تالاب با همکاری منابع طبیعی خبر داد.
وی پلمپ چاه های غیرمجاز و برنامه ریزی برای انتقال آب از سد گاوشان و داریان را نیز از دیگراقدامات انجام شده برشمرد.
در ادامه این کارگاه کارشناسان و صاحب نظران به بیان دیدگاه های خود پرداختند و از زربانو منصوری فعال محیط زیست کرمانشاه تجلیل شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار