۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸

صدور قطعنامه همایش؛چهار روز پس از اتمام!

مصوبات بیست و دومین همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی كشور پس از گذشت چهار روز از اختتامیه این همایش صادر شد.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۴۸۳۱۷
صدور قطعنامه همایش؛چهار روز پس از اتمام!
به گزارش مانا بیست‌ودومین همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی كشور در روزهای 3 و 4 تیرماه 1393 با شعار «نقش اجرای مؤثر مقررات و آموزش در توسعه دریامحور» به میزبانی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی در تهران، با حضور مدیران ارشد دریایی كشور و همچنین كارشناسان، متخصصان و محققین دریایی والبته بدون حضور وزراء و نمایندگان مجلس که هرساله در این همایش حضور داشتند برگزار شد.
بر اساس این گزارش بندهای ذیل به عنوان مصوبات این همایش مشخص شده و مقامات و مسئولان ارشد دریایی كشور خود را متعهد به اجرای آن می‌دانند.
1- با توجه به نگرش ویژه مسئولان محترم نظام اسلامی به مباحث دریا و اقیانوس در اسناد بالادستی كشور، ضروری است شورای برنامه‌ریزی و گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نسبت به بازنگری رشته‌های دریایی و ایجاد رشته‌های كاربردی و بین‌ رشته‌ای، هماهنگ با نیازهای كشور و همچنین افزایش ظرفیت آموزش دریانوردی در دانشگاه‌های تابعه اقدام کند .
2- به منظور ارتقای محیط‌زیست و ایمنی دریایی و اجرای مؤثر الزامات قانونی در این بخش، مقرر شد كلیه مصوبات كارگروه با تفكیك وظایف ارگان‌ها و سازمان‌های مسئول در جلسات مستمر پیگیری و گزارش اقدامات بعمل آمده به همایش آتی گزارش شود.
3- با توجه به اهمیت نیروی متخصص انسانی دریانورد، مقرر شد سازمان بنادر و دریانوردی و سایر ارگان‌های دخیل در ایجاد بستر مناسب جهت تقویت، توسعه و افزایش كارآمدی، توانمندی، جذب، آموزش و پرورش و توسعه دریانوردان و همچنین در راستای صدور كارت معافیت تا پایان خدمت اقدامات مشترك به عمل آورند.
4- پس از الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به مقاوله‌نامه كار دریایی، مقرر شد سه ارگان مرتبط با این مقاوله‌نامه (1- سازمان بنادر و دریانوردی. 2- وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی. 3- انجمن صنفی و اتحادیه مالكان كشتی) وظایف محوله خود را در راستای برطرف كردن چالش‌های مختلف دریانوردان در خصوص مقررات 1.1 و 1.2، 1.3 و مقرره 2.2، 2.3، 2.4، 2.5، 3.1، 4.1 و دیگر بندهای مرتبط از بخش الف مقاوله‌نامه كار دریایی در یك كارگروه لغایت 93.8.1 نهایی نمایند.
5- با عنایت به اینكه در اقتصاد مقاومتی توجه ویژه به اقتصاد دانش بنیان و ایجاد توسعه فكری سبب خودكفایی در دانش بندری و دریایی وحتی صدور خدمات به سایر كشورها می‌گردد، لزوم توجه به سرمایه‌های انسانی، ارتباطی (مشتری) و ساختاری بیش از پیش احساس می‌شود. از این رو مقرر شد برای دستیابی به این سرمایه‌های محرك، هماهنگی و ایجاد ارتباط ساختاری و اطلاعات و تبادل داده‌ای فیمابین كلیه ذینفعان بندری خصوصاً ارگان‌های دریایی وبندری نسبت به راه‌اندازی سیستم جامعه بندری (PSC) به عنوان سكوی توسعه تعاون رقابتی در بنادر كشور اقدام لازم صورت پذیرد. همچنین با عنایت به لزوم مدیرتی دانش بندری و دریایی مقرر شد پایگاه تجمیع و ترویج داده‌های بندری، مقالات و نتایج مطالعات تحقیقاتی مرتبط با صنعت حمل‌ونقل دریایی با مسئولیت و محوریت سازمان بنادر و همكاری كلیه ذینفعان به ویژه جامعه علمی ایجاد گردد.
6- با عنایت به اینكه استفاده از منابع درآمدی سازمان بنادر و دریانوردی در توسعه و تجهیز زیرساخت‌های بندری كشور سبب جلوگیری از اعمال تعرفه‌های رقابتی در بنادر كشور شده است، مقرر شد دولت نسبت به تخصیص بودجه از منابع ملی برای این منظور اقدام کند.
7- با توجه به پیگیری مذاكرات بین جمهوری اسلامی ایران با كشورهای 1+5، ارگان‌های دریایی انتظار دارند كه موضوع تعدیل تحریم‌های در بخش حمل‌ونقل دریایی هم‌زمان برای شركت‌های كشتیرانی خارجی و ایرانی توسط تیم مذاكره كننده ایرانی پیگیری شود.
ضمنا شركت ملی نفتكش ایران به عنوان میزبان بیست‌وسومین همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی انتخاب شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار