۰۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۴

بازدید معاون دبیرکل سازمان ملل از پارک ملی دریاچه ارومیه

معاون دبیرکل سازمان ملل به همراه نماینده مقیم سازمان ملل در ایران و جمعی از مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست کشور از پارک ملی دریاچه ارومیه بازدید کردند.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۸۲۹۹
بازدید معاون دبیرکل سازمان ملل از پارک ملی دریاچه ارومیه

به گزارش مانا، "هاولینگ شوˈ" معاون عمرانی دبیرکل سازمان ملل متحد و مدیر دفتر منطقه ای آسیا و اقیانوسیه برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP)، عصر روز گذشته به منظور شرکت در جلسه کمیته راهبردی کشاورزی پایدار در سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی و بازدید میدانی از دریاچه ارومیه وارد ارومیه شده است.
نماینده مقیم سازمان ملل در ایران در جریان بازدید از دریاچه ارومیه گفت: برای حل این بحران ابتدا باید به عمق بحران در این منطقه واقف شد اگر به عنوان جامعه انسانی در وارد کردن این آسیب به دریاچه ارومیه نقشی داشته باشیم.
ˈگری لوییسˈ اظهار کرد: من و همکارانمان در راستای آگاه سازی و اطلاع رسانی و در راستای جلب توجهات به موضوع اقدامات بسیاری کردیم ولی الان می بینیم که مردم روی این مساله دقت و حساسیت خاصی دارند.
شهربانو امانی مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست در امور بانوان و خانواده نیز در این بازدید گفت: برای احیای دریاچه ارومیه هرچه در توان داریم تقدیم می کنیم و نیازمند همفکری و یاری همه در این زمینه هستیم.
وی اظهار کرد: مردم آذربایجان غربی، دریاچه ارومیه را دوست دارند و اگر امروز شما همت کنید به عنوان یک انسان متعهد مردم استان و ارومیه را شاد می کنید.
حسن عباس نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نیز در این دیدار گفت: عمق فاجعه در این مکان بالاست و اگر اقدامات سریعی در بهبود وضعیت دریاچه انجام نشود شاهد مشکلات فراوانی برای مردم منطقه خواهیم بود.
رئیس اداره محیط زیست طبیعی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نیز در این دیدار با ارائه اطلاعاتی از دریاچه ارومیه گفت: مساحت این دریاچه پنج هزار و 700 کیلومتر بوده که در حال حاضر بسیاری از پهنه آبی خود را از دست داده است.
حمید رعناقد افزود: دریاچه ارومیه دارای جزایر متعددی است که همه ساله پذیرای پرندگان بسیاری بوده است و هم اکنون نیز به عنوان زیستگاه حیات وحش و گوزن زرد نادر ایرانی است.
وی گفت: در سال گذشته هنگامی که حیات وحش جزیره با بحران آب و علوفه مواجه شد با هلی کوپتر و نیز ماشینها و به صورت دستی اقدام به تغذیه حیات وحش شد.
بر اساس اعلام مسوولان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی تاکنون بیش از 90 درصد دریاچه ارومیه خشک شده و این پهنه آبی تبدیل به شوره زار و نمکزار شده که کارشناسان میزان نمک موجود در این دریاچه را میلیون ها تن تخمین می زنند.
در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی علاوه بر تعداد بسیاری روستا و ساکنان آن انواع حیات وحش از پرندگان گرفته تا پستانداران و به ویژه گوزن زرد و نادر ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه و جزایر آن سکونت دارند که با بروز طوفانهای نمکی معیشت مردم منطقه و تغذیه و زندگی جانواران نام برده با تهدید جدی مواجه می شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار