۰۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۹

بلاتکلیفی در راه اندازی موزه "ماهیان خاویاری"

با وجود برگزاری نشست سه جانبه مابین سازمان میراث فرهنگی، شیلات و استانداری گلستان هنوز نتیجه قطعی در راستای واگذاری ساختمان از سوی شیلات برای راه اندازی موزه ماهیان خاویاری در جزیره آشوراده اعلام نشده است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۸۲۸۸
بلاتکلیفی در راه اندازی موزه "ماهیان خاویاری"

محمد رضا کارگر،مدیر کل اداره موزه های کشور در گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص در راه اندازی موزه ماهیان خاویاری در جزیره آشوراده گفت:با توجه به اینکه جزیره آشوراده از نظر صید ماهیان خاویاری از جایگاه ویژه ای برخوردار است از این مکان مناسب برای ساخت موزه ماهیان خاویاری این جزیره در نظر گرفته شده است.
این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری افزود: اما آنچه که مانع راه اندازی این موزه تاکنون شده، ساختمان موزه است.
وی تصریح کرد: بر اساس مذاکرات صورت گرفته مابین سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری و سازمان شیلات، مقرر شده بود ساختمانی که در جزیره آشوراده در اختیار سازمان شیلات ایران است برای ساخت موزه ماهیان خاویاری واگذار شود.
کارگر با بیان اینکه تاکنون اقدامی در این راستا صورت نگرفته است، خاطرنشان کرد: در این راستا نشست سه جانبه ای بین نمایندگان دو سازمان و استانداری گلستان برگزار شده است اما هنوز نتیجه قطعی در راستای واگذای ساختمان از سوی شیلات به میراث فرهنگی اعلام نشده است.
به گفته این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در صورت ساخت موزه ماهیان خاویاری، انواع ماهیان خاویاری موجود در آبهای خزر ،روش صید و لوازم صیادی با همکاری سازمان شیلات ایران به نمایش گذاشته خواهد شد.
موضوع راه اندازی موزه ماهیان خاویاری در جزیره آشوراده جز مصوبات دور سوم سفرهای استانی هیات دولت نهم به استان گلستان محسوب می شود.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گلستان پیش از این اعلام کرده بود هر چند برای ساخت این موزه همکاری سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری و سازمان شیلات ایران وجود دارد اما راه اندازی و بهره برداری از این موزه توسط سرمایه گذار بخش خصوصی انجام خواهد شد.
لازم به ذکر است،با وجود معروفیت ماهیان خاویاری ایران در جهان،تا کنون هیچ اقدامی برای ساخت موزه ای تحت عنوان ماهیان خاویاری صورت نگرفته بود.
ساخت و بهره برداری از موزه ماهیان خاویاری،گامی موثر در راستای فرهنگ سازی این گونه از ماهیان در معرض انقراض خواهد بود و بدون شک کاهش صید غیر مجاز را به همراه خواهد داشت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار