۰۶ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۷

طرح حفاظت لاک پشتهای پوزه عقابی تهدید می شود

ساخت اسکله در روستای شیب دراز باعث شده تا طرح حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی مورد تهدید واقع شود.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۸۲۷۷
طرح حفاظت لاک پشتهای پوزه عقابی تهدید می شودمحمد هاشم داخته، رئیس اداره حفاظت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت:ساخت اسکله در روستای شیب دراز باعث شده حجم زیادی از ماسه های ساحل این روستا در پشت اسکله انباشته شوند.
به گفته وی،بازوی اسکله مانع جریان طبیعی حرکت ماسه های ساحل می شود و به این ترتیب بخش زیادی از ماسه ها در پشت اسکله تجمع می یابند.
وی ادامه داد: این امر سبب شده شیب ساحل کم شود و در نتیجه لاک پشت ها برای تخمگذاری کمتر به ساحل روستای شیب دراز وارد شوند.
این مقام مسئول در سازمان منطقه آزاد قشم خاطرنشان کرد: در صورتی که موقع ساخت اسکله، جانمایی خوبی برای انجام می شد یا حتی بازوی اسکله با زاویه بیشتر ساخته می شد، هم اکنون شاهد این وضعیت بد محیط زیستی برای لاک پشت ها نبودیم.
وی با بیان اینکه این وضعیت طرح حفاظتی لاک پشت های پوزه عقابی را تهدید می کند، اظهار داشت: اگر کاهش حجم ماسه های ساحل همچنان ادامه یابد، در آینده ای نه چندان دور دیگر لاک پشت های پوزه عقابی ساحل شیب دراز را برای تخم ریزی انتخاب نخواهند کرد و به این ترتیب پروژه حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی نابود خواهد شد.
داخته تاکید کرد: این در حالی است که هم اکنون ساحل شیب دراز در خلیج فارس، بیشترین آمار تخم گزاری لاک پشت های عقابی را به خود اختصاص داده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم، خاطرنشان کرد: کم شدن شیب ساحل باعث می شود تا آب به راحتی به محل تخم ریزی لاک پشت ها وارد شده و تخم های دفن شده با خود وارد آب کند.
وی یادآور شد: پروژه حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی با کمک جامعه محلی و اداره کل حفاظت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم هر ساله از اسفند ماه آغاز و تا نیمه تیرماه و هدایت کامل بچه لاک پشت ها به دریا ادامه خواهد داشت.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم یادآور شد: با انجام این پروژه حفاظتی درصد موفقیت تولد بچه لاک پشت ها به 90 درصد افزایش یافته که این نرخ در دنیا بی نظیر است.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون این پروژه خود به بخشی از جاذبه گردشگری جزیره تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: بیش از 11 سال است که پروژه حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی در جزیره قشم صورت می گیرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار