۰۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۳

توقف احداث سد جدید، اولین گام برای نجات دریاچه ارومیه

معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست توقف احداث سد جدید را اولین گام برای نجات دریاچه ارومیه عنوان کرد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۸۲۱۰
توقف احداث سد جدید، اولین گام برای نجات دریاچه ارومیه

به گزارش مانا، معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت : در قرن بیستم جهان به سمت مدرنیسم پیش رفت و این مدرن شدن باعث برداشت از محیط زیست و استفاده از منابع زیست محیطی شد و افزون بر آن جنگ های به وجود آمده در قرن بیستم باعث تخریب و فرسایش بخشی از محیط زیست جهان شد .
دکتر سید محمد مجابی گفت : ما در اسناد بالادستی و حقوقی کشورمان جزء معدود کشورهایی هستیم که در قانون اساسی برای محیط زیست اصلی داریم ولی متاسفانه کشورمان با بحران هایی در حوزه محیط زیست روبرو است مانند برداشت بیش از حد منابع و تخریب و فرسایش خاک. ما باید در یک عزم ملی از این محیط طبیعی حفاظت و حراست کنیم.
معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست افزود : در برنامه توسعه سوم تعداد شهرهای ما به لحاظ آلودگی هوا 5 شهر بود که در برنامه توسعه چهارم متاسفانه به 7 شهر رسید در خصوص این آلودگی مهمترین اقدام بهینه سازی سوخت مصرفی در خودرو هاست و این که از رفت و آمدهای غیر ضروری خودداری کنیم. اما در خصوص ریزگردها که امروزه در حدود 23 استان ما را در بر گرفته مربوط به خشکسالی و عدم رعایت حق آبه تالاب ها است که در دست اقدام و بررسی قرار گرفته است.
مجابی تاکید کرد : امروزه ذرات زیر 2.5 میکرون یا همان ریز گردها به عنوان ذرات آلوده شناخته شده و این عدم رعایت حق آبه مخصوصا در کشور همسایه عراق باعث به وجود آمدن این پدیده شده اما خشکسالی موجود در کشور خودمان شامل دریاچه های هامون و ارومیه منبع اصلی تولید این ریز گردها هستند.
وی تصریح کرد: در بحث دریاچه ارمیه که یک اکوسیستم بی نظیر برای پرندگان و موجودات کمیاب است باید بگویم سدهایی که برروی رودهای این دریاچه احداث شده بالغ بر 50 سد است که اینها مورد ارزیابی های محیط زیستی قرار نگرفته بود.
معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دولت دکتر روحانی نگاه ویژه ای به محیط زیست دارد اظهار داشت: اولین جلسه هیات دولت مربوط به دریاچه ارومیه بود و اولین اقدام این بود که جلوی احداث سدها گرفته شده و مطالعه سدهای در حال مطالعه متوقف شده و باید با گذشت زمان و با اصلاح الگوی کشت برای احیا این دریاچه تلاش کنیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار