۰۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱

ایمنی، حرف نخست سفرهای دریایی

با رسیدن به فصل تابستان، بد نیست نکاتی را در مورد ایمنی مسافرت های دریایی در استان هرمزگان که پایتخت مسافرت های دریایی کشور نیز نامیده می شود، یادآور شد.
نویسنده: سید مهدی موسوی
کد خبر: ۴۸۲۰۴
ایمنی، حرف نخست سفرهای دریاییبه گزارش خبرنگار مانا از بندرعباس،"اول ایمنی، بعد کار"، جمله ای است که همواره در مکان های مختلف به چشممان خورده، حال آنکه تا چه اندازه بدان توجه کرده ایم و آن را جدی گرفته ایم، به نوع نگرشمان بستگی دارد.
دریا با کسی شوخی ندارد و دریانوردان باتجربه براین مسئله تاکید دارند، چرا که پیش بینی وضعیت این نعمت بی کران بسیار مشکل و تا حدودی امکان پذیر است.
استان هرمزگان با وجود جزایر متعدد با کاربری های مختلف مسکونی، نظامی، نفتی و ... ترددهای مکرری را شاهد بوده و آنچه بر همه روشن است، لزوم توجه به بحث ایمنی در این سفرهاست، چرا که بطور مستقیم با جان و مال ترددکنندگان این راه پرهیجان ارتباط دارد.
در سالهای گذشته شاهد حوادث متعدد دریایی بوده ایم که خساراتی را بدنبال داشته و شاید شاخص ترین آن جان باختن 17نفر از هموطنانمان در مسیر هرمز - بندرعباس و همچنین غرق شدن تعداد قابل توجهی خودروی خارجی در حوالی ابوموسی باشد.
با این وجود مسئولان در سخنانشان به کرات بر ایمنی سفرهای دریایی تاکید کرده اند.
سید علی استیری، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در آیتم نوروزی امسال در بازدید از اسکله‌های تفریحی و گردشگری کندالو و شیب دراز در جزیره قشم، دراین باره اظهار کرد: برای بسیاری از مردم کشور ما که به سرزمین های جنوبی ایران سفر می کنند، دریا آنقدر جاذبه دارد که ممکن است این هیجانات باعث شود تا ایمنی در سفر مورد کم توجهی قرار گیرد.وی همچنین دراین بازدید ایمنی سفرهای دریایی را مهم‌ترین دغدغه سازمان بنادر کشور عنوان کرده بود.
حتی معاون دریایی اداره کل بنادر دریانوردی استان هرمزگان نیز در رابطه با ایمنی سفر های دریایی و جابجایی توسط شناورهای غیرمجاز از مبادی غیررسمی هشدار داده بود.
اما، هنوز هم شاهد اینگونه ترددها هستیم.
البته به نظر می رسد هنوز مشخص نباشد که چرا اینگونه ترددها با استقبال روبرو می شوند و باید این نکته را هم یادآور شویم، که سازمان بنادر و دریانوردی خودش را مسئول کنترل ترددهای دریایی کشور می داند.
این درحالی است که استیری که تا چندی پیش مسئولیت سرپرستی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان را بر عهده داشته عنوان کرده بود: اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان مسئولیتی در مدیریت اسکله های گردشگری جزیره قشم ندارد،اما به منظور نظارت بر ایمنی ترددها در مسیر قشم- جزیره هنگام و گشت و گذار دریایی در سه اسکله کندالو، شیب دراز و حرا، احساس تکلیف می کند و این سخن نشان دهنده آن است که نظارت و کنترل ترددهای دریایی نیازمند یک متولی و قوانین مشخص است.
در فصل تابستان که شاهد وزش بادهای تند در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان هستیم، باتوجه به افزایش حجم ترددهای دریایی، جدی تر گرفته شدن ترددها به نظر ضروری می رسد.
امر آموزش دراین ارتباط می تواند بسیار موثر باشد و ارایه آموزشهای لازم به مسافرین می تواند از خطرات احتمالی بکاهد.
یادآور می شود، از اواسط فصل بهار سال جاری، همواره گزارش هایی از بی احتیاطی در ترددهای دریایی به گوش رسیده و شاهد مواردی همچون تردد در شرایط نامساعد جوی، عدم استفاده از جلیقه نجات در مواقعی که خطر بیشتری احساس می شود، بوده ایم.
دراین خصوص رضایی، مدیرعامل تعاونی شناورداران قشم به خبرنگار مانا گفت: در مسیر پرتردد دریایی استان، دو گروه شناور کلاس A و B داریم.
وی با اشاره به اینکه در شرایط عادی امکان تردد برای هر دو گروه این شناورها وجود دارد، افزود: در صورتی که سرعت باد از 25نات دریایی تجاوز کند و یا ارتفاع موج از یک متر بیشتر شود، تنها شناورهای گروه A مجاز به تردد هستند.
مدیرعامل تعاونی شناورداران قشم تصریح کرد: شناورهای گروه B نیز امکان تردد در شرایط که سرعت باد 18نات باشد را دارند.
رضایی با بیان اینکه شناورها به تمام تجهیزات ایمنی مجهز هستند، بیان کرد: پیش از انجام هر سرویس، نماینده بنادر شناور را مورد بررسی قرار می دهد.
براساس این گزارش، درحال حاضر تعداد 41 شناور تندرو در مسیر بندرعباس - قشم مشغول سرویس دهی و جابجایی مسافرین هستند.
البته تعداد قابل توجهی شناور سبک (تشتی ) که آمار دقیقی از تعداد و نوع کاربرد آنها وجود ندارد، در آبهای استان تردد دارند و با وجود اعلام های مکرر دریابانی استان در برخورد با ترددهای غیرمجاز، بازهم شاهد جابجایی مسافرین از این سرویس ها هستیم.
استفاده از شناورهای جستجو و نجات دریایی که ظاهرا قرار است به تعداد آنها نیز در کشور افزوده شود، حایزاهمیت و امری ضروری است، اما باید توجه داشت که پیشگیری از وقوع حادثه هزینه بسیار کمتری را بدنبال دارد.
امیدواریم مسئولان از هم اکنون ایمنی سفرهای دریایی و کنترل شناورها را جدی تر بگیرند تا شاهد حوادث احتمالی نباشیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار