۰۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۴

دومین سکوی فازهای 15 و 16 بزودی نصب می شود

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با تشریح آخرین وضعیت توسعه میدان گازی پارس جنوبی از نصب دومین سکوی فازهای 15 و 16 پارس جنوبی در خلیج فارس طی چند روز آینده خبرداد و گفت: این سکو هم اکنون در جزیره کیش است.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۴۸۱۹۵
دومین سکوی فازهای 15 و 16 بزودی نصب می شودبه گزارش مانا مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با تشریح آخرین وضعیت توسعه میدان گازی پارس جنوبی از نصب دومین سکوی فازهای 15 و 16 پارس جنوبی طی چند روز آینده خبرداد و گفت: این سکو هم اکنون در جزیره کیش است.
بر پایه این گزارش، سازه فراساحلی فاز 15 پارس جنوبی با ظرفیت تولید روزانه 28 میلیون متر مکعب گاز، منابع برداشت شده از مخزن مشترک گازی با کشور قطر را به پالایشگاه واقع در بخش خشکی عسلویه که در فاصله 115 کیلومتری از موقعیت دریایی قرار دارد منتقل خواهد کرد.
این دومین سکوی طرح توسعه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی است که پس از اتمام مراحل بارگیری، توسط کشتی مخصوص در موقعیت چاههای حفاری شده این بخش از میدان مشترک پارس جنوبی نصب می شود تا پس از اجرای مراحل پیش راه اندازی، عملیات رسمی خود را برای تولید از این بلوک گازی آغاز کند.
علی اکبر شعبانپور افزود: دو ردیف (ترین) پالایشگاه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی با گاز ترش فازهای 6 تا 8 این میدان مشترک در حال فعالیت است و بزودی دو ردیف دیگر این فاز نیز آماده راه اندازی می شود.
وی در مورد آخرین وضعیت بخش دریایی فازهای 17 و 18 پارس جنوبی گفت: هم اکنون دو سکوی اصلی این فازها در دریا در حال راه اندازی است و دو سکوی اقماری آنها نیز توسط شرکت صدرا ساخته خواهد شد.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به پیشرفت 99.6 درصدی ساخت سکوی 18A فازهای 17و 18 پارس جنوبی اشاره و تصریح کرد: تاکنون عملیات نصب خط لوله و جکت این سکو در دریا بیش از 76 درصد پیشرفت داشته، ضمن آن که عملیات پیش راه اندازی این سکو نیز از مرز 62 درصد گذشته است و تا اوایل شهریور امسال راه اندازی کامل خواهد شد.
وی با بیان این که کل برداشت گاز ایران از پارس جنوبی 648 میلیارد متر مکعب است، گفت: تاکنون کشور قطر بیش از یکهزار و 133 میلیارد متر مکعب گاز از این میدان برداشت کرده است.
شعبانپور یادآور شد: هم اکنون ساخت 10 سکو از فازهای 13، 17 و 18 و 22 تا 24 پارس جنوبی بر عهده شرکت صدرا است که متاسفانه این پروژه ها به دلیل مشکلات زیاد این شرکت تقریبا متوقف هستند.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: تا ده روز آینده سکوهای دوم و سوم فاز 12 پارس جنوبی نیز در دریا نصب و بلافاصله راه اندازی این سکوها آغاز خواهد شد.
وی گفت: بر اساس پیش بینی ها بودجه مورد نیاز برای توسعه کامل پروژه های پارس جنوبی 53 میلیارد دلار است که تاکنون 34 میلیارد دلار آن پرداخت شده است، ضمن آن که از بودجه 9.2 میلیارد دلاری شرکت نفت و گاز پارس، امسال تنها یک میلیارد دلار آن از محل منابع داخلی شرکت تامین و بقیه آن از سایر منابع تامین خواهد شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار