۰۱ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۵

پتانسیل تولید 150 میلیون بچه ماهی در گلستان

از سوی اداره کل شیلات استان گلستان، 25 میلیون قطعه بچه ماهی کلمه طی سال جاری در دریای خزر رهاسازی شده است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۸۱۸۲
پتانسیل تولید 150 میلیون بچه ماهی در گلستانعلی اکبر پاسندی در گفتگو با خبرنگا مانا خاطرنشان کرد: در سال جاری 25 میلیون قطعه بچه ماهی کلمه در استخرهای پرورش مرکز کلمه سیجوال و مرکز سد وشمگیر تولید شده است.
وی گفت: در سال گذشته تعداد 14 میلیون و 500 هزار قطعه بچه ماهی کلمه از دو مرکز تولید شده بود و امسال تعداد 25 میلیون قطعه تولید شده است.
پاسندی با اشاره به اینکه این تولید نسبت به سال قبل با 68 درصد افزایش همراه بوده است، تصریح کرد: رها سازی این گونه ماهی از ابتدای خرداد ماه سال جاری از مراکز به رودخانه های منتهی به دریا آغاز شده و عملیات رهاسازی تا پایان تیرماه ادامه دارد.
این مقام مسئول در استان گلستان اظهار داشت: گونه کلمه به صورت نیمه طبیعی تولید می شود به طوری که اوایل بهمن ماه مولدین از دریا به مرکز سیجوال انتقال یافته و حدود سه ماه طول می کشد تا لارو به وزن یک گرم برسد.
به گفته وی، با نظارت واحد تحقیقات و اتحادیه صیادان استان بچه ماهیان در رودخانه های قره سو و گرگانرود رها سازی می شود و امسال با مشارکت اتحادیه صیادی نسبت به تامین مولد اقدام شده و حدود پنج هزار قطعه مولد از دریا صید و به مرکز کلمه انتقال و عملیات تکثیر ماهی در کلمه انجام گرفته است.
پاسندی یادآور شد: گونه های کپور و کلمه از گونه های نادر دریای خزر است که تنها در استان گلستان تکثیر و تولید می شود.
به گفته وی، گلستان تنها استانی است که تکثیر بچه ماهیان کپور و کلمه را در کشور انجام می دهد و شیلات استان تلاش می کند ظرفیت تولید گونه های بومی استان را به حداکثر برساند.
مدیر اداره کل شیلات گلستان با اشاره به ظرفیت های تولید استان گفت: با تخصیص اعتبارات لازم از سوی سازمان شیلات ایران می توان تولید بچه ماهیان استخوانی را به 150 میلیون قطعه در سال افزایش داده و از تمامی ظرفیت های بالقوه استان در این زمینه استفاده کرد.
پاسندی افزود: از سال 76 تاکنون حدود یک میلیارد بچه ماهی تولید و وارد دریا شده است که این بچه ماهیان نه تنها در سبد صیادان دریای خزر قرار گرفته است، بلکه در سفره غذائی ماهیان خاویاری نیز قرار می گیرد.
وی افزود: شیلات گلستان با هدف حمایت از صیادان و تثبیت شغل صیادی، بازسازی ذخایر دریایی را در دستور کار خود قرار داده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار