۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶
طی سال جاری صورت می گیرد:

تاسیس مرکز منطقه ای اقیانوس شناسی غرب آسیا در ایران

تاسیس مرکز منطقه ای اقیانوس شناسی غرب آسیا در ایران که کلیات آن به امضای وزیر علوم و نماینده یونسکو رسیده امسال نهایی خواهد شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۸۱۷۱
تاسیس مرکز منطقه ای اقیانوس شناسی غرب آسیا در ایراندکتر وحید چگینی،رئیس پژوهشگاه ملی علوم جوی و اقیانوسی کشور در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: امکان سنجی به منظور تاسیس مرکز منطقه ای اقیانوس شناسی غرب آسیا در ایران توسط نماینده دبیر اجرایی کمیسیون بین الدول اقیانوس شناسی انجام شده است.
وی در خصوص تاسیس مرکز منطقه ای اقیانوس شناسی غرب آسیا در ایران گفت:تاسیس این مرکز در ایران دارای شرایطی از جمله داشتن فعالیتهای تحقیقاتی،دارا بودن نیروهای کافی ،تامین اعتبارات لازم جهت تاسیس مرکز،برخوردار بودن از همکاریهای منطقه ای و جلب مشارکت کشورهای منطقه است.
این مقام مسئول در پژوهشگاه ملی علوم جوی و اقیانوسی کشور،تاکید کرد:هنوز مکان مشخصی برای ساخت مرکز منطقه ای اقیانوس شناسی غرب آسیا در نظر گرفته نشده است اما در صورت موافقت نهایی کمیسیون بین الدول اقیانوس شناسی با تاسیس این مرکز،ساختمان آن در تهران یا یکی از شهرستانهای جنوبی کشور احداث خواهد شد.
وی عنوان کرد: با وجود کارشناسان متبحر اقیانوس شناسی در کشور،ایران شایستگی تاسیس چنین مرکزی را داراست.
دکتر چگینی با بیان اینکه تاسیس مرکز منطقه ای اقیانوس شناسی غرب آسیا در ایران، در دستور کار پژوهشگاه ملی علوم جوی و اقیانوسی طی سال جاری قرار دارد گفت: قصد داریم محل اصلی این مرکز را در تهران بنا کنیم اما دوره های آموزشی کوتاه مدت را در شهرستان های ساحلی برگزار می کنیم.
وی همچنین از اجرای پروژه های مشترک گشت های تحقیقاتی با راه اندازی مرکز منطقه ای اقیانوس شناسی غرب آسیا در ایران خبر داد.
این مقام مسئول در پژوهشگاه ملی علوم جوی و اقیانوسی کشور، تاکید کرد: امیدواریم طی سال جاری شاهد آغاز به کار مرکز منطقه ای اقیانوس شناسی غرب آسیا در ایران باشیم.
دکتر چگینی در ادامه از امکان سنجی نماینده کمیسیون بین الدول اقیانوس شناسی به منظور اعطای کرسی اقیانوس شناسی به کشور ایران در این کمیسیون اشاره کرد و گفت:کرسی اقیانوس شناسی یک اعتبار علمی است که قرار است این کرسی در صورت موافقت کمیسیون بین الدول اقیانوس شناسی در رشته فیزیک دریا به ایران اعطا شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار