۳۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۴

همایش توسعه سواحل مکران با صدور قطعنامه پایان یافت

دومین همایش ملی توسعه سواحل مکران و اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران پنج شنبه شب با صدور قطعنامه ای در چهار بند ، با تاکید بر ضرورت برگزاری دوره های بعدی این همایش به کار خود پایان داد.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۴۸۱۶۷
همایش توسعه سواحل مکران با صدور قطعنامه پایان یافتبه گزارش مانا در قطعنامه پایانی این همایش آمده است: برخورداری از نعمت دریا و سواحل مناسب ، نقش مهمی در توسعه اقتصادی و ارتقای جایگاه سیاسی و دفاعی یک کشور در نظام بین الملل، ایفا می نماید و جمهوری اسلامی ایران به واسطه مجاورت با خلیج فارس، تنگه هرمز، دریای عمان و دریای خزر از موقعیت دریایی ویژه ای در منطقه و جهان برخوردار است.
در این قطعنامه تاکید شده است: نیاز شدید کشورهای آسیای مرکزی به سواحل جنوبی ایران برای ارتباط با آب های آزاد جهان از یک سو و توسعه نیافتگی نسبی مناطق ساحلی از سوی دیگر لزوم توجه ویژه به این مناطق را می طلبد و براین اساس با توجه به موقعیت خاص ژئوپلتیکی جمهوری اسلامی ایران، سواحل مَکران از جایگاه ویژه و ممتازی برخوردار است.
پیش بینی برگزاری منظم و ادواری این همایش در سواحل مَکران اولین بند تصریح شده در قطعنامه پایانی است و در دومین بند از قطعنامه چهار ماده ای این همایش بر ضرورت تشکیل دبیرخانه دائمی همایش در نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران تاکید شده است.
ضرورت پیگیری مصوبات دولت تدبیر و امید و مجلس شورای اسلامی در خصوص فعلیت بخشی به فرصت های موجود و محرومیت زدایی در منطقه در قالب یک برنامه زمانی مشخص و مدون از دیگر بندهای این قطعنامه است.
ˈگام برداری در جهت شناسایی بایسته فرصت های این سواحل و حضور در دریاهای آزاد و تلاش در جهت فعلیت بخشیدن به این توانمندی ها با استفاده از کلیه توانمندی های موجود دستگاه های دولتی، بخش خصوصی و نهادهای مردمی ˈ نیز بند پایانی قطعنامه این همایش است.
دومین همایش ملی توسعه سواحل مکران و اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران روزهای 28 و 29 خرداد در بندر جاسک و در منطقه دوم دریایی ولایت برگزار شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار