۲۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۲

برگزاری مانور دریایی مشترک آمریکا و فیلیپین

نیروهای نظامی آمریکا و فیلیپین در حالی قصد دارند طی ماه جاری مانور مشترک دریایی در دریای جنوبی چین برگزار کنند که این اقدام بی شک با مخالفت و خشم مقام های چینی روبرو می شود.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۴۸۱۶۲
برگزاری مانور دریایی مشترک آمریکا و فیلیپین
به گزارش مانا به نقل از تسنیم ، تصمیم آمریکا برای برگزاری مانور مشترک دریایی با فیلیپین در شرایطی است که تنش های مرزی در دریای جنوبی چین بین کشورهای منطقه با چین به شدت افزایش یافته و نگرانی ها نسبت به تبدیل تنش های سیاسی به درگیری های نظامی بیشتر شده است.
بر اساس این گزارش چین ادعای مالکیت 90 درصد دریای جنوبی چین و ذخایر نفت و گاز طبیعی آن را مطرح کرده است ولی فیلیپین، مالزی، ویتنام، برونئی و تایوان نیز ادعاهایی را در خصوص مالکیت ذخایر نفت و گاز و جزایر منطقه مطرح کرده اند.
چین بر این باور است که حمایت آمریکا از ادعاهای ویتنام و فیلیپین در خصوص مالکیت جزایر و ذخایر نفت و گاز دریای جنوبی چین اقدامی تحریک آمیز است. قرار است پنج فروند ناو جنگی آمریکا شامل یک فروند ناو شکن و حدود یک هزار سرباز در این مانور مشترک نظامی با فیلیپین شرکت کنند.
ژانویه 2013 میلادی فیلیپین با طرح شکایتی در دادگاه لاهه نسبت به سیاست های چین در دریای جنوبی چین به شدت اعتراض کرده و امیدوار است تا دادگاه لاهه به کشتی های چینی دستور دهد تا از اطراف جزایر مورد اختلاف دو کشور عقب نشینی کنند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار