۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۹

ایجاد دومین پایانه بزرگ نفتی کشور در جاسک

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور از احداث مخازن بزرگ نفتی درجاسک و تبدیل این بندر به عنوان دومین پایانه نفتی کشورخبر داد.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۴۶۱۴۹
ایجاد دومین پایانه بزرگ نفتی کشور در جاسکبه گزارش مانا اکبر ترکان در دومین همایش ملی توسعه سواحل مکران و اقتدار دریایی که در منطقه دوم دریایی ولایت جاسک در حال برگزاری است، بیان کرد: مطالعات طرح توسعه سواحل مکران از سال 90 آغاز شد که ظرفیت های تمدنی موقعیت جغرافیایی و ظرفیت نفت و گاز و ترانزیت آن مورد اهمیت قرار داشت که بنادر چابهار و جاسک دارای این ظرفیت ها بودند.
وی در تشریح عملکرد حمل و نقل ترانزیتی کالا در بنادر جنوبی کشور عنوان کرد: 70 میلیون تن کالا طی سال 92 در بندر شهید رجائی، 50 میلیون تن کالا در بندر امام خمینی و تنها 2 میلیون تن کالا در بندر چابهار جابجا و ترانزیت شد که نشان می دهد سهم بنادر سواحل مکران از حمل و نقل کالا بسیار ناچیز و اندک است.
ترکان اظهار داشت: چابهار و بندر جاسک موقعیت های مناسب جغرافیایی و خاصی در سواحل بخصوص دسترسی به آب های آزاد دارد که ایجاد زیرساخت ها و توسعه بندر چابهار طی دو سال گذشته به صورت جدی پیگیری شده است.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور یکی از موارد مهم توسعه در سواحل پس کرانه ها است که در بندرچابهار اتصال این بندر به زاهدان مهم و ضروری است که خط ریلی چابهار به زاهدان و زاهدان به مشهد طی دو سال عملیاتی خواهد شد. همچنین توسعه پتروشیمی هم با توجه به خطوط ریلی که در این دولت عملیات اجرایی به پایان خواهد رسید در زاهدان مورد نظر است.
وی با بیان اینکه دو موضوع عرضه و تقاضا مورد اهمیت در امر جانمایی و توسعه خطوط ریلی و ترانزیتی و همچنین بنادر است، خاطر نشان کرد: دو قطب جدید عرضه در کشورهای قزاقستان و ترکمنستان با کشف میادین بزرگ نفتی و گازی ایجاد شده که همچنین چین و هند دو قطب متقاضی این محصولات هستند. به این دلیل جاسک می تواند بندری استراتژیک در جهت اتصال این دو قطب تقاضا و عرضه در سواحل مکران باشد. از این رو کمیسیونی جهت پیگیری و مدیریت توسعه سواحل مکران زیر نظر معاون اول رئیس جمهور و به دبیری وزارت دفاع این امور را پیگیری می کنند.
ترکان در تشریح پروژه های مهم مدنظر جهت توسعه بندر جاسک در استان هرمزگان گفت: انتقال گاز طبیعی از سرقز به جاسک، خط انتقال اتان از ایرانشهر به جاسک، خط انتقال نفت خام از نکا به جاسک، خط انتقال نفت خام از گوره به جاسک احداث مجتمع پتروشیمی از جمله پروژه های مهم مدنظر برای ایجاد در این منطقه است.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور همچنین عنوان کرد: احداث 100 میلیون متر مکعب مخازن ذخیره سازی نفت در مناطق سواحل جنوبی کشور مدنظر است که در جزیره قشم، بندرعباس، جاسک، چابهار و عسلویه هر کدام مخازنی به ظرفیت 20 میلیون متر مکعب که مجموعا 100 میلیون متر مکعب خواهد بود، ساخته خواهد شد.
وی در ادامه احداث نیروگاه ترکیبی آبی و گازی، توسعه فرودگاه، توسعه زیرساخت های شهری، ایجاد حمل و نقل ریلی ساحلی و احداث بندر مادر را از دیگر پروژه های مدنظر برای توسعه بندر جاسک بیان کرد.
ترکان با بیان اینکه بندر جاسک با احداث مخازن بزرگ نفتی به عنوان دومین پایانه نفتی کشور معرفی خواهد شد، اظهار داشت: احداث بندر مادر با ظرفیت ترانزیت انرژی و کالا یکی از مهمترین پروژه های این منطقه خواهد بود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار