۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۲

افتتاح طرح پایلوت تصفیه خانه صنعتی در ماهشهر

طرح پایلوت تصفیه خانه صنعتی و بهداشتی در سایت منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در شهرستان ماهشهر با حضور معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور،افتتاح شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۶۱۳۱
افتتاح طرح پایلوت تصفیه خانه صنعتی در ماهشهربه گزارش مانا، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در مراسم افتتاح این تصفیه خانه گفت: در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر امکانات زیست محیطی مناسب از جمله تصفیه خانه های صنعتی پساب وجود دارد.
فرشچی افزود: در بازدید چندی پیش از جزیره خارک، با وجود صنایع متعدد در این جزیره ، هیچ کدام از امکانات منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی وجود نداشت و منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی شهرستان ماهشهر می تواند الگوی مناسب برای سایر مناطق صنعتی باشد.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: با توجه به اینکه برای ایجاد این تصفیه خانه در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر حدود هشت میلیارد ریال هزینه شده است این طرح پایلوت می تواند علاوه بر یک طرح تحقیقاتی در حفظ و نگهداری از محیط زیست نیز موثر باشد.
در این تصفیه خانه چند منظوره تصفیه پساب، پنج فرایند بیولوژیکی تصفیه پساب به صورت یکپارچه در یک واحد پیاده سازی شده و به طور قابل توجهی باعث کاهش هزینه های ساخت و احداث و نیز فضای مورد نیاز شده است.
ساخت این تصفیه خانه به ظرفیت یک متر مکعب در ساعت با اهدافی از جمله بهینه سازی شرایط عملیاتی موجود، بررسی امکان افزایش ظرفیت واحدهای تصفیه پساب، تعیین شرایط عملیاتی مناسب جهت بررسی پساب های جدید، تاثیر استفاده از مواد شیمیایی جدید در راندمان تصفیه پساب، بررسی امکان تغییرات در سیستم های فعلی جهت پذیرش پساب های جدید، ایجاد بستر مناسب جهت انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی و بررسی سیستم های جدید تصفیه پساب صورت گرفته است.
این واحد همچنین می تواند به عنوان مرجعی برای مطالعات و تحقیقات مورد استفاده ی مراکز صنعتی و دانشگاهی قرار گیرد و علاوه بر آن تمام مجتمع های پتروشیمی که به نوعی پساب صنعتی تولید می کنند می توانند از این پایلوت جهت ارزیابی و آنالیز پساب مورد نظر استفاده کنند.
دانش فنی یکپارچه سازی پنج واحد تصفیه پساب بیولوژیکی در یک پایلوت، تست و بهینه سازی مواد شیمیایی ساخت داخل، کاهش قابل توجه هزینه های احداث پایلوت جهت دست یابی به تکنولوژی و بهینه سازی فرایند از جنبه های نو آورانه این تصفیه خانه به شمار می رود.
طراحی و اجرای پایلوت چند منظوره زیست محیطی واحدهای تصفیه پساب منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی واقع در ماهشهر به طور کامل توسط پیمانکاران و متخصصان توانمند داخلی انجام شده است.
منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در محدوده ای به وسعت حدود دوهزار و 600 هکتار در جنوب غربی ایران و در ساحل خلیج فارس، واقع در شهرستان ماهشهر، بخش بندرامام خمینی (ره) قرار گرفته شده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار