۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۲

رونق گردشگری تالاب انزلی با رویش لاله ها

با آغاز رویش نیلوفرهای آبی در تالاب بین المللی انزلی گردشگری این تالاب بیش از پیش رونق گرفته است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۶۱۱۴
رونق گردشگری تالاب انزلی با رویش لاله ها
رضا علیزاده، مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در گفتگو با خبرنگار مانا تصریح کرد: آغاز دوره گل دهی نیلوفر آبی یا به عبارتی لاله تالابی بسته به شرایط آب و هوایی از اوایل تیر تا اواخر شهریور است.
به گفته وی، این گیاه از گونه های ارزشمند تالاب بشمار می رود چرا که آب تالاب را از مواد شوینده تصفیه می کند علاوه بر این غذای قوهای زیبا را تامین می کند و نیز بهترین مکان برای تخم ریزی ماهیان بومی تالاب به شمار می رود .
وی با بیان اینکه این گل در مناطق مختلف تالاب انزلی به ویژه در منطقه شرقی تالاب که پایابی است، دیده می شود ، تصریح کرد:مهمترین رویشگاه های نیلوفر آبی سرخانکل ، بخش هایی از سیاهکشیم ،سلکه و اسفند در تالاب انزلی است ولی این گیاه را می توان در نقاط دیگر تالاب نیز مشاهده کرد .
علیزاده تاکید کرد:نیلوفر آبی از گونه های گیاهی حمایت شده محسوب شده و از بین بردن آنها جرم و مشمول جریمه می شود.
به گفته این مقام مسئول در استان گیلان، نیلوفرهای آبی تالاب انزلی یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری استان در فصل تابستان محسوب می شود که هر ساله گردشگران زیادی برای دیدن این گلهای زیبا راهی استان گیلان می شوند.
وی، خاطرنشان کرد:هم اکنون رویش نیلوفرهای آبی در تالاب بین المللی انزلی آغاز شده است که به دنبال آن شاهد افزایش روزافزون گردشگران در تالاب انزلی هستیم.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، اظهار داشت: گردشگران می توانند با استفاده از شناورهای در نظر گرفته شده در نقاط مختلف تالاب، برای دیدن نیلوفرهای آبی به قسمت مختلف تالاب انزلی سفر کنند.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، عنوان کرد: آلودگی ها و همچنین دستکاری های انسانی در کاهش کلنی های نیلوفر آبی طی سالهای اخیر بسیار موثر بوده است.
وی تاکید کرد: حفاظت از این گل های زیبا و با ارزش مستلزم حفاظت کلی از شرایط اکوسیستمی تالاب بین المللی انزلی است که امیدوایم با اقداماتی که به منظور حفاظت بیشتر از محیط زیست منقطه تالاب در حال انجام است روز به روز شاهد وضعیت مناسبت تری در اکوسیستم این تالاب بین المللی باشیم.
گفتنی است، نیلوفر آبی از گیاهان شناوری محسوب می‌شود که ریشه آن در داخل آب قرار داشته و ساقه و برگ‌ها و گل در خارج از آب ولی در تماس با آن یعنی به شکل شناور در سطح آب مشاهده می‌شود. برخی افراد محلی بذرهای این گیاه را که در گویش گیلکی به آن سله باقلا ( باقلای آبگیر ) گفته می شود، چیده و به عنوان پسته دریایی در معرض فروش قرار می دهند. همچنین به گفته کارشناسان امکان گرفتن قلمه و پایه و پرورش نیلوفر آبی در شرایط محیطی مناسب در استخر نیز وجود دارد .
نیلوفر آبی انتشار محدودی در سطح جهانی و بالاخص در تالاب بین المللی انزلی دارد و واجد ارزش های زیبا شناسی و گیاه شناختی است .
ارسال نظرات
آخرین اخبار