۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۲

سواحل مکران دروازه طلایی ایران و مهمترین مرز دریایی کشور است

بندر جاسک و چابهار در صورت آبادانی جایگاه بالاتری از بنادر کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس خواهد داشت زیرا مستقیما به آبهای آزاد متصل است و برای حمل کالا از نظر زمان و هزینه حمل بسیار ارزان تر است.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۴۶۱۱۱
سواحل مکران دروازه طلایی ایران و مهمترین مرز دریایی کشور استبه گزارش خبرنگار مانا، فرمانده نیروی دریایی در آستانه برگزاری دومین همایش ملی توسعه سواحل مکران و اقتدار دریایی ارتش صبح امروز در نشست خبری با بیان اینکه کشور ما یک کشور دریایی است تصریح کرد: حدود یک سوم مرزهای کشور مرز آبی است. حدود 800 کیلومتر مرز دریایی در شمال و حدود دو هزار کیلومتر مرز دریایی در جنوب کشور قرار دارد.
امیر دریادار حبیب الله سیاری در ادامه افزود: یک کشور دریایی باید قادر باشد از سواحل و دریاهایی که متعلق به اوست در جهت پیشرفت کشور استفاده لازم را ببرد.
سیاری با اشاره به سه مورد مهم استفاده از دریاها گفت: منابع موجود در دریا بزرگترین منابع غذایی است و هر کشوری که از این منابع استفاده کند در تامین مواد غذایی با مشکل مواجه نخواهد شد. موضوع مهم دیگر انرژی است. انرژی های فسیلی کف دریا و زیر کف دریا و انرژی های نو از امواج و جزر و مد دریا بسیار حائز اهمیت است.
وی سپس با اشاره به نقش دریا در تجارت دریایی افزود: حدود 90 درصد صادرات و واردات کشور از طریق دریا انجام می شود.
سیاری گردشگری دریایی ، تهیه دارو از دریا ، ایجاد مزارع دریایی، ایجاد بنادر، ایجاد اشتغال ،توسعه سواحل و ... را از مواردی عنوان کرد که می تواند در استفاده از دریا مورد توجه قرار گیرد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری گفت: ما از دریا به خوبی برای پیشرفت کشور استفاده نکرده ایم. دریای عمان ، سواحل دریای عمان و حضور در دریای عمان برای ما یک گنج است.و متاسفانه تا کنون نسبت به این موضوع غفلت شده است.
سیاری مرز دریایی عمان را مهمترین مرز دریایی کشور دانسته و گفت: سواحل مکران یعنی از بندرعباس تا آخرین بندر کشور پسابندر به طور مستقیم به آبهای آزاد وصل است. بنابراین سواحل مکران دروازه طلایی ایران و مهمترین مرز دریایی کشور است.
وی در ادامه افزود: موضوع مهم اجرا شدن تدابیر مقام معظم رهبری در ارتباط با استفاده از دریا و سواحل دریا برای پیشرفت کشور است. به همین دلیل نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از سال 87 استقرار در این سواحل را آغاز کرده است. به گونه ای که با ایجاد پایگاه هایی در این سواحل استقرار خود را انجام داده است و به دنبال ایجاد زیر ساخت های لازم در سواحل مکران است تا آبادانی در این مناطق بوجود آید.
سیاری ادامه داد: بنا به تدبیر رهبری، دولت آبادانی و ایجاد زیر ساخت در سواحل مکران را در دستور کار دارد و کارگروه توسعه این سواحل نیز به ریاست معاون اول رییس جمهور تشکیل شده و هر یکی دوماه یکبار جلسه آن برگزار می شود.
وی همچنین گفت: طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 28 و 29 خرداد، همایش بررسی اهمیت سواحل مکران با حضور و سخنرانی رییس مجلس شورای اسلامی در منطقه دوم دریایی ولایت در جاسک برگزار خواهد شد.
فرمانده نیروی دریایی در ادامه به اقتدار دریایی اشاره کرد و افزود: اقتدار دریایی یعنی امنیت در دریا ، هیچ توسعه ای در کشور بدون امنیت صورت نمی گیرد.
وی گفت :با وجود امنیت می توانیم گام های موثر برای توسعه و پیشرفت را برداشت. در عرصه دریا و دریاهای آزاد باید امنیت وجود داشته باشد تا ارگان های دریایی بتوانند در عرصه دریا و سواحل پیشرفت و توسعه ایجاد کنند.
وی تصریح کرد: اگر امروز برای ناوگان تجاری و نفتکش در خلیج عدن امنیت ایجاد نشود آنها نمی توانند فعالیت کنند. زیر در سایه امنیت است که توسعه دریامحور ایجاد خواهد شد.
سیاری با بیان اینکه این مناطق دارای امنیت کافی است گفت: با توجه به اهمیت موضوع سرمایه گذاران مختلفی پیشقدم شده اند.
وی گفت: بندر جاسک و چابهار در صورت آبادانی جایگاه بالاتری از بنادر کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس خواهد بود زیرا مستقیما به آبهای آزاد وصل است و برای حمل کالا از نظر زمان و هزینه حمل بسیار ارزان تر است.
سیاری افزود : امروز موضوعی به نام بازگشت به دریا مطرح است.با توجه به محدود شدن منابع در زمین همه کشورهای صاحب علم و فناوری به دنبال بهره برداری از منابع کف دریا هستند. ما باید این موضوع را بیش دیگر کشورها دنبال کنیم.
سیاری در ادامه با اشاره به ترک بندر دارالسلام تانزانیا توسط ناوگروه اعزامی سی ام گفت: 24 تا 48 ساعت برای تعیین مسیر و مقصد این ناوگروه زمان نیاز است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار