۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۸

گلایه دریادار سیاری از محرومیت بنادر جنوبی

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: باید در سواحل مکران در فکر بازگشت به دریا باشیم تا پیشرفت کنیم، این نه تنها مربوط به همین مناطق است، بلکه توسعه دریامحور کشور به این مناطق وابسته است.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۴۶۱۰۶
گلایه دریادار سیاری از محرومیت بنادر جنوبیبه گزارش مانا امیر دریادار حبیب الله سیاری در برنامه این هفته ثریا که به بررسی چرایی محرومیت بنادر و سواحل جنوبی کشور و توسعه سواحل مکران پرداخت، به عنوان میهمان حضوری در رابطه با وظایف نیروی دریایی ارتش در راستای پیگیری توسعه مناطق بندری جنوب کشور گفت: توسعه در جایی صورت می گیرد که امنیت وجود داشته باشد لذا ما باید به امنیت در عرصه سواحل توجه کنیم تا بهره کافی را از این سواحل ببریم.
وی افزود: پیگیری بحث توسعه سواحل مکران در سال ۸۷ با پیگیری هوشمندانه رهبری در این رابطه آغاز و باعث استقرار ما در سواحل مکران و توسعه در این مناطق شد.
فرمانده نیروی دریایی در ادامه و پس از ارائه آماری از برخی مناطق ساحلی دنیا مثل بندر شانگهای چین، بندر سنگاپور، بندر روتردام هلند، بندر پوسان کره جنوبی، بندر جبل علی امارات، بندر هامبورگ و... در رابطه با استفاده بهینه و مفید از سواحل و بنادر گفت: این کشورها به خوبی از این فرصت استفاده می کنند و اکثر جمعیت کشورهایشان حول مناطق ساحلی جمع شده اند.
وی در خصوص توسعه بندر جبل علی افزود: بندر جبل علی در امارات جای بندر جاسک و بندر چابهار است. یعنی اگر ما زودتر به توسعه بنادر رسیدگی می کردیم، بندر جاسک و چابهار جای بندر جبل علی را می گرفت. چرا که بندر چابهار برای تجّار از لحاظ زمان و مسافت منفعت بیشتری دارد.
دریادار سیاری در رابطه با ویژگی های سواحل مکران به بررسی موقعیت کشور ایران در منطقه و جایگاه خلیج فارس، دریای خزر و عمان نیز پرداخت و ضمن ارائه آماری درباره جمعیت ساکن در این سواحل، گفت: همه شهرهای آباد دنیا در کنار دریا قرار گرفته اند چرا که مواد غذایی در این مناطق بیشتر در دسترس است ولی ما از غذاهای دریایی کمتر استفاده می کنیم و فقط ماهی های پرورشی در سبد غذایی ما جای گرفته اند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش در رابطه با بحث انرژی های نو و گردشگری و تجارت کشور نیز تصریح کرد: ما به سواحل توجهی نداشته ایم اما اگر به صادرات و واردات کشور نگاه کنیم متوجه می شویم درصد زیادی از واردات و صادرات ما از مناطق ساحلی جنوب است.
وی ادامه داد: مهم ترین آب راه هایی که جهان را به یکدیگر وصل می کند در تنگه هرمز است و در هفت هشت مورد موجود دیگر چهارتایش در منطقه ما وجود دارد که بالای یک سوم تجارت جهان از این ناحیه صورت می گیرد.
وی اظهار داشت: تمرکز استکبار جهانی به این منطقه به دلیل تسلط بر این منطقه مهم است و اینجا متوجه می شویم نگاه عمیق رهبر معظم انقلاب برای برقراری امنیت در این منطقه چقدر مهم است.
دریادار سیاری، همچنین در مورد فعالیت های رقبای ما در استفاده از سواحل، اظهار داشت: ما باید به سوی دریا بازگردیم تا در راستای توسعه بنادر موفق باشیم.
وی تأکید کرد: الآن باید در سواحل مکران در فکر بازگشت به دریا باشیم تا پیشرفت کنیم. این نه تنها مربوط به همین مناطق است، بلکه توسعه دریا محور کشور به این مناطق وابسته است.
دریادار سیاری اضافه کرد: دنیا بحث بازگشت به دریا را مطرح کرده، چرا که پی برده چه منابع عظیمی در دریاهاست و ما باید در این زمینه بیشتر دقت کنیم.
وی در خصوص اهمیت و ویژگی جاسک نیز گفت: تمام سواحل مکران به بندر جاسک و نهایتاً پسابندر می رسد لذا اگر به جاسک و چابهار واقعاً توجه بشود، می تواند ما را از تنگناها در بیاورد.
دریادار سیاری در رابطه با نقش تحریم ها در این راستا افزود: ما باید با رویکرد مناسب این کار را پیش ببریم و اگر بخواهیم قطعاً می توانیم شرایط را تغییر بدهیم.
دریادار سیاری در خصوص برنامه های همایش سواحل مکران و اقتدار دریایی نیز گفت: همایش سواحل مکران و اقتدار دریایی دومین همایشی است که ما در منطقه برگزار می کنیم و هدف از این همایش این است که نظرات و راهکارهای افرادمتخصص و علاقه مند را در این زمینه به دست بیاوریم.
وی در رابطه با جمعیت سواحل جنوبی اکشور ظهار داشت: حدود ۸۰ درصد شاخص های پیشرفت و توسعه در مناطق شمالی کشور جمع شده است و این نشان می دهد که ما آمایش توسعه ای مناسبی نداشته­ ایم.
فرمانده نیروی دریایی در پایان با بیان این که استعمار در یک برنامه ریزی طولانی مدت ما را از مناطق دریایی دور کرده است، برخی مسائل تاریخی در این زمینه را بیان کرد و خاطرنشان کد: این عوامل باعث شده ما نتوانیم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار