۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۱

تخصیص اعتبار برای حفاظت کشتی پرسپولیس

مدیر کل اداه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر از تخصیص اعتبار به منظور حفاظت کشتی تاریخی پرسپولیس خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۶۱۰۴
تخصیص اعتبار برای حفاظت کشتی پرسپولیس
محمد ابراهیم فروزانی، در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: با توجه به اینکه کشتی پرسپولیس از اهمیت تاریخی بسیار برخوردار است، بنابراین اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر قصد دارد نسبت به حفاظت این اثر تاریخی اقدام کند.
وی ادامه داد: در این راستا از محل اعتبارات ملی تخصیص یافته برای مرمت عمارت کنسولگری انگلیس در بوشهر، مبلغی نیز برای حفاظت کشتی پرسپولیس تخصیص می یابد.
این مقام مسئول در استان بوشهر گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط کارشناسان، نخستین اقدام حفاظتی برای کشتی پرسپولیس ساخت سایبان و حفاظی است که از این کشتی در مقابل اشعه نورخورشید محفاظت کند.
فروزانی افزود:بنابراین طبق برنامه ریزیهای انجام شده، امسال نسبت به ساخت حفاظ و سایبان برای کشتی پرسپولیس اقدام خواهد شد.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر یادآور شد: کشتی پرسپولیس هم اکنون در محوطه بیرونی موزه دریا و دریانوردی نگهداری می شود که همین امر باعث شده شرایط محیطی برای پوسیدگی هر چه بیشتر این کشتی فراهم شود.
وی خاطرنشان کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نسبت به اهمیت حفاظت هر چه سریعتر این کشتی اطلاع کامل دارد که امیدواریم امسال شاهد تحقق این امر مهم باشیم.
بر اساس گفته کارشناسان مربوطه، مرمت اساسی کشتی پرسپولیس نیازمند اخذ طرح اصلی کشتی توسط سفارتخانه ایران در آلمان از کارخانه سازنده است.
کشتی تاریخی پرسپولیس که بیش از یک قرن در زیر آبهای خلیج فارس در نزدیکی بندر بوشهرمدفون شده بود؛ توسط نیروی دریایی ارتش طی عملیاتی شبانه روزی ظرف مدت دو ماه ،از آبهای خلیج فارس بیرون کشیده شد.
این کشتی به منطقه سبز آباد بوشهر که متعلق به نیروی دریایی ارتش است و بعدها به مکان موزه دریا و دریانوردی تبدیل شد،انتقال یافت.
كشتی پرسپولیس اولین کشتی توپدار ایران در دوره قاجار بوده که در سال 1885 میلادی خریداری و جهت بهره برداری در نیروی دریایی ناصرالدین شاه در آبهای خلیج فارس مورد استفاده قرار گرفته است.
این کشتی بخار 600 تنی با حدود 450 اسب بخار به سفارش یکی از پسران مخبرالدوله ساخته شد و سالی یکی دوبار به بنادر هند می رفت و تحت تعمیر قرار می گرفت. کشتی پرسپولیس در دوره ناصر الدین شاه از آلمان به بندر بوشهر وارد شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار