۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰

نگاه صرفا اقتصادی دریاچه زریوار را نابود می کند

دومین کارگاه مدیریت یکپارچه زیست بومی دریاچه زریوار به مدت دو روز در شهرستان مریوان برگزار شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۵۱۰۳
نگاه صرفا اقتصادی دریاچه زریوار را نابود می کندبه گزارش مانا، مدیر کل اداره محیط زیست استان کردستان با مثبت و ارزشمند خواندن دیدگاه موجود و حاضر در میان مردم شهرستان مریوان در خصوص نگهداشت و حفاظت از دریاچه زریوار گفت: جایگزین کردن مدیریت زیست بومی و اکوسیستمی به جای مدیریت سنتی و تک بعدی و موازی کاری از مهمترین راهکارهای حفظ و صیانت از دریاچه است.
ناصح قادری با اعلام این مطلب که کشور ایران در خصوص صیانت و حفاظت از تالاب ها در میان 132 کشور رتبه 130 را داراست ادامه داد: گنجاندن مدیریت مشارکتی با حضور جوامع محلی در برنامه های کلان و دخیل کردن ذینفعان دریاچه و سوق دادن آنها به نگاه و مدیریت اکوسیستمی از دیگر راهکارهای موثر در حفاظت دریاچه است.
در ادامه این مراسم فرماندار شهرستان مریوان نیز گفت: یکی از شاخص های اصلی و نماد این شهرستان و استان کردستان دریاچه زریوار است که مراقبت و نگهداشت از آن امری ضروری است و نگاه صرف اقتصادی به آن موجبات نابودی در یاچه را ببار خواهد آورد .
محمد فلاحی افزود:ممانعت از ساخت مجتمع تفریحی مشرف به دریاچه و توقف پروژه ساخت پمپ بنزین در مجاورت دریاچه از اقداماتاین فرمانداری برای ساماندهی بهتر آن بوده است.
مدیر طرح حفاظت از تالابهای ایران نیز با شرح کارگاه اهداف و چشم انداز های کارگاه اولیه را تشریح کرد و اولویت های کاری در این کارگاه را بازگو کرد.
محسن سلیمانی روزبهانی افزود: مهمترین اهداف تشکیل گروهای کاری در این کارگاه را تدوین اهداف راهبردی برنامه مدیریت یکپارچه تالاب زریوار، موضوعات اصلی و تعیین اهداف 2 و 5 ساله برای حفاظت از دریاچه عنوان کرد.
در پایان کارگاه معاون فنی اداره کل محیط زیست کردستان با اعلام نتایج قبلی کارگاه گفت: مشارکت کلیه ذینفعان تالاب در بحث مدیریت، شناسایی و استخراج کارکردها، ارزشها، تهدیدات دریاچه، شناساندن تالاب زریوار و دادن اهمیت ملی و بین المللی به آن از مهمترین اهداف این کارگاه خواهد بود.
این کارگاه با مشارکت دبیرخانه حفظ تالابهای ایران، امور زیستگاههای سازمان حفاظت محیط زیست ، انجمن سبز چیای شهرستان مریوان وبا حضور نمایندگان ادارت مرتبط و ذینفع ، نمایندگان روستاهای اطراف دریاچه، فرمانداری، و شهرداری واعضای شورای شهر شهرستان مریوان برگزار شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار