۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۵

اصلاح طرح راه اندازی پایگاه تحقیقاتی در قطب جنوب

رئیس پژوهشگاه ملی علوم جوی و اقیانوسی کشور از عزم جدی این پژوهشگاه با همکاری وزارت علوم و فناوری برای راه اندازی پایگاه تحقیقاتی اقیانوس شناسی کشور در قطب جنوب خبر داد و گفت: این پروژه یکی از مهمترین مواردی است که در دستور کار سال 93 قرار داده شده است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۵۱۰۱
اصلاح طرح راه اندازی پایگاه تحقیقاتی در قطب جنوبدکتر وحید چگینی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت:به منظور ایجاد پایگاه تحقیقاتی اقیانوس شناسی در قطب جنوب، کارگروه تخصصی شامل شورای عالی اقیانوس شناسی ،شورای عالی صنایع دریایی، کمیته ملی اقیانوس شناسی ، اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهش ساحلی و دریایی و شبکه ملی پژوهش و فناوری اقیانوس شناسی تشکیل شده است.
دکتر چگینی، خاطرنشان کرد: این کارگروه که با حضور معاون پژوهشی وزارت علوم و فناوری برگزار می شود، ضرورت تشکیل پایگاه تحقیقاتی اقیانوس شناسی ایران در قطب جنوب را بررسی می کند.
به گفته وی، طرح کلی تشکیل پایگاه تحقیقاتی اقیانوس شناسی ایران در قطب جنوب در حال اصلاح است که پس از تکمیل نهایی برای تصویب در هیات دولت به وزیر علوم تقدیم خواهد شد.
این مقام مسئول در پژوهشگاه ملی علوم جوی و اقیانوسی کشور در ادامه به اعزام نیرو به قطب جنوب برای تربیت نیروهای متخصص در زمینه اقیانوس شناسی اشاره کرد و گفت: این امر در دستور کار پژوهشگاه ملی علوم جوی و اقیانوسی قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه به منظور اعزام نیرو به قطب جنوب ابتدا باید عضو نهاد بین المللی مخصوصی باشیم و برای این امر ابتدا باید به عنوان عضو غیر رسمی وارد این نهاد شده و سپس تقاضای عضویت رسمی دهیم،خاطرنشان کرد:ما قصد داریم افراد مختلف را با رشته های متفاوت برای تحقیق در دوره های سه یا شش ماهه به قطب جنوب اعزام کنیم.
وی با بیان اینکه هزینه اعزام نیرو به قطب جنوب بسیار بالا است،تصریح کرد:بخشی از اعتبارات لازم برای این امر با حمایت جامعه جهانی و توسط کمیسیون بین الدول اقیانوس شناسی تامین می شود.
رئیس پژوهشگاه ملی علوم جوی و اقیانوسی ،گفت:براساس برنامه ریزیهای انجام شده ، در آینده نزدیک دو نفر از اعضای هیات علمی موسسه ملی اقیانوس شناسی برای نخستین بار در کشور،به قطب جنوب اعزام می شوند.
وی با اشاره به اینکه عزم جدی برای ایجاد پایگاه تحقیقاتی اقیانوس شناسی ایران در قطب جنوب وجود دارد،خاطرنشان کرد: برای این امر طبق عرف بین الملل باید حداقل سه سال نیروهای کارشناس کشور،برای کسب تجربه مانند عادت به شرایط آب و هوایی و آشنایی با چگونگی ایجاد پایگاه در قطب جنوب حضور داشته باشند.
دکتر چگینی با بیان اینکه حداقل اعتبار لازم برای ایجاد پایگاه اقیانوس شناسی ایران در قطب جنوب،200 میلیارد تومان برآورد شده است، تصریح کرد:از آنجا که برای نخستین بار است که کشور ما در سرزمین دور اقدام به ایجاد پایگاه علمی می کند،انتظار می رود این طرح راهبردی توسط هیات دولت مصوب شود؛چرا که شاید دیگر چنین شرایطی برای این اقدام بزرگ بین المللی فراهم نشود.
این مقام مسئول در پژوهشگاه ملی علوم جوی و اقیانوس شناسی ،تاکید کرد:بدون شک با راه اندازی پایگاه تحقیقاتی اقیانوس شناسی ایران در قطب جنوب،شایستگی علمی کارشناسان ایرانی بیش از پیش به جهانیان معرفی خواهد شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار