۲۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۶

برگزاری کلاس های آموزشی حفاظت از دریاچه هامون

رئیس اداره کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان صبح امروز از وضعیت زیستی دریاچه هامون بازدید کرد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۵۰۸۱
برگزاری کلاس های آموزشی حفاظت از دریاچه هامونخسرو افسری در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: صبح امروز به همراه برخی از کارشناسان اداره محیط زیست استان از وضعیت دریاچه هامون بازدید به عمل آمد.
وی با اشاره به وضعیت قابل قبول میزان آب دریاچه هامون گفت: طی این بازدید خوشبختانه وضعیت زیستگاه پرندگان این دریاچه نیز مورد بررسی قرار گرفت.
این مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: تعداد پرندگان مهاجر ورودی به دریاچه هامون امسال با آبگیری دریاچه بسیار قابل توجه بوده و تخم گذاری نیز توسط این پرندگان در قسمت های مختلف ساحل دریاچه صورت گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: مهمترین نقش در راستای حفاظت بیشتر از گونه های جانوری ساکن در اطراف دریاچه هامون به عهده جامعه محلی است.
افسری، تصریح کرد: به همین منظور کلاس های آموزشی برای آشنایی بیشتر جامعه محلی با گونه های ساکن در دریاچه و اطراف آن از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان برگزار می شود.
وی همچنین از افزایش گشت و کنترل توسط نیروهای محیط بانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان در اطراف دریاچه هامون خبر داد.
رئیس اداره کل حفاظت محیط زیست استان سیستان وبلوچستان اظهار امیدواری کرد با افزایش بارندگی ها و کاهش خشکسالی در آینده ای نه چندان دور شاهد آبگیری بیشتر در دریاچه و زندگی دوباره هامون باشیم.
وی یادآور شد: دریاچه هامون وابسته به رودخانه هیرمند است و این وابستگی باعث شده تا هرگونه نوسانات در میزان آب آن، مشکلاتی را برای کل سیستم بوجود آورد.
به گفته افسری، رودخانه هیرمند شریان اصلی ورود به هامون و همچنین رودخانه‌های خاشرود، فراه، هاروت رود، شوررود، حسین آباد ونهبندان است که با توجه به خشکسالی های 15 ساله و بسته شدن آب ورودی از سمت کشور افغانستان و پرداخت نکردن حق آبه دریاچه از طرف افغانستان دریاچه هامون مدت زیادی کاملاً خشک بود و هیچ اثری از حیات در آن یافت نمی شد.
به گزارش مانا دریاچه هامون سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریاچه خزر و دریاچه ارومیه است. این دریاچه از سه دریاچه کوچک تشکیل شده‌است که در زمان وفور آب به هم متصل می‌شوند و دریاچه هامون را که تشکیل می‌دهند.
بزرگ‌ترین پهنه آب‌های شیرین سیستان، نقش اساسی در زندگی مردم منطقه داشته، علاوه بر اثرات مثبت طبیعی، اقتصادی واجتماعی آن، در دین زرتشت نیز تقدس خاصی دارد.
در دشت سیستان یک سری فرورفتگی هاو چاله‌های طبیعی وجود دارد که در ماه‌های مختلف به دریاچه و باتلاق و نی زار تبدیل می‌شود و به سه قسمت سابوری، پوزک و هامون تقسیم می‌شود. وسعت کل هامون‌ها در زمان پرآبی پنج هزار و 660 کیلومتر مربع است که از این مقدار سه هزار و 820 کیلومتر مربع متعلق به ایران است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار