۲۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۰

تاكید رئیس جمهور بر راه اندازی دفتر مشترك ایران و عراق/لایروبی آبراه اروند در کش و قوس تصمیم گیری

نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۴۴۰۸۳
تاكید رئیس جمهور بر راه اندازی دفتر مشترك ایران و عراق/لایروبی آبراه اروند در کش و قوس تصمیم گیری
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت : امیدواریم با تاكید ویژه رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی بر احیاء آبراه اروند ، شاهد راه اندازی دفتر مشترك هماهنگی میان ایران و عراق باشیم.  
عادل دریس در گفتگو با مانا با بیان اینكه عملیات لایروبی پای اسكله های بندر خرمشهر در رودخانه اروند به صورت مداوم در حال انجام است گفت : عملیات هیدروگرافی کامل رودخانه اروند توسط تیم جمهوری اسلامی ایران و كشور عراق انجام شده و امیدواریم با تاکیدات رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی و پیگیری های وزارت خارجه ، دفتر مشترك ایران و عراق که مطابق با مفاد معاهده الجزایر 1975 می بایست عملیاتی شود، مجددا راه اندازی شود .
وی ادامه داد : امیدواریم با پایان عملیات هیدروگرافی اروند و تدوین نقشه های مربوطه که در سال 90 توسط دو دولت ایران و عراق انجام شده است ، تصمیم انجام عملیات لایروبی نیزدراسرع وقت توسط دو كشور نهایی شود چرا که با وجود پتانسیل های بسیار خوب و مناسب بندر خرمشهر، می توان شاهد تحول عظیم در اقتصاد منطقه باشیم. .
65 هکتار از اراضی پس کرانه آماده واگذاری است
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر در خصوص آماده سازی اراضی پس کرانه گفت : در سال 92 و ابتدای سال 93 آماده سازی 65 هكتار از زمین های پس كرانه كه در حال حاضر جاده های دسترسی ، امکانات و تأسیسات آب و برق آن كامل شده است، آماده واگذاری به سرمایه گذار بخش خصوصی است.
دریس ادامه داد :در سال های اخیر بندر خرمشهر به جهت عملکرد فعال در بخش تخلیه و بارگیری و ایجاد ظرفیت های جدید ، بخش عمده ای از اراضی آماده سازی شده را به منظور احداث ترمینال كانتینری جدید و استاندارد در نظر گرفته است.
وی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی در جهت کمک به بخش خصوصی ، نحوه سرمایه گذاری در اراضی پس کرانه را در دست پیگیری دارد، گفت : در حال حاضر وجود محوطه های گسترده كانتینری در چند نقطه در سطح بندر باعث كاهش بهره وری و افزایش زمان جابجایی كانتینرها شده است كه امیدواریم با واگذاری این قسمت به بخش خصوصی این مشكلات به حداقل ممکن کاهش یابد.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با اشاره به مابقی اراضی آماده شده و در دست اقدام گفت : این اراضی جهت آماده سازی با هدف افزایش احداث زون نفتی بندر برای ترانزیت و صادرات مواد و مشتقات نفتی و همچنین احداث صنایع تبدیلی، صنایع بسته بندی و پردازش كالا با ارزش افزوده در نظر گرفته شده است و تاکنون چندین متقاضی جهت سرمایه گذاری به بندر مراجعه داشته اند و اقدامات مربوطه توسط این اداره کل در دست پیگیری و انجام است.
مالکیت 765 هکتار از اراضی شلمچه نهایی شده است
دریس با اشاره به احداث یك پست اسكله خدماتی امور دریایی در سال جدید در بندر خرمشهر اظهار داشت : این پروژه که از اقدامات این اداره کل در بخش تجهیز و توسعه بندر در سال 92 بوده است ، با اسکله ای به طول84 متر و پل دسترسی 77 متر افتتاح شده به طوری که با توجه به جانمایی ویژه آن در قلب اسکله های عملیاتی و با پهلوگیری شناورهای خدماتی در این اسکله، امکان تسریع در عملیات خدمات رسانی به شناورهای متردد به بندر را فراهم کرده است.
مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر در بخش توسعه و تملک اراضی به بندر نیز گفت : بندر خرمشهر در این بخش نیز تملک 765 هكتار اراضی در مرز شلمچه را از ابتدای سال 92 در برنامه داشته به طوری که مراحل نهایی تملك آن در دست پیگیری این اداره کل است.
وی افزود: این اراضی با هدف احداث بندر خشک و به نوعی اراضی پشتوانه ای و البته برای ایجاد یك مركز توزیع و پردازش كالای نفتی و صنایع تبدیلی خصوصا حضور بیشتر در بازار عراق پیش بینی و طرح ریزی شده است .
خارج سازی 142 مغروقه در اروند و کارون
دریس با بیان آمارهایی در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه ایمنی دریانوردی در رودخانه اروند گفت : تاکنون 259 فروند مغروقه در رودخانه های اروند و كارون توسط این اداره کل شناسایی شده است.
مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر ادامه داد : از این تعداد 142 فروند مغروقه در رودخانه اروند و كارون خارج سازی شده و 120 مغروقه نیز همچنان باقی مانده است .
وی افزود: از 142 فروند شناور مغروقه ، 24 فروند مربوط به آبراه اروند و 118 فروند نیز مربوط به رودخانه كارون است كه مجموعاً عملیات شناورسازی این شناورها توسط بندر خرمشهر و بخش خصوصی انجام شده است .
مغروقه خانیان با ظرفیت تقریبی 22 هزارتن امسال شناورسازی می شود
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر در ادامه اظهار داشت: علاوه بر این در حال حاضر سه فروند مغروقه دیگر نیز در اروند در حال شناور سازی است که یکی از آنها مربوط به بزرگ ترین مغروقه اروند معروف به " خانیان" است که عملیات شناورسازی آن آغاز شده و با برآوردی كه ما انجام دادیم ظرف امسال عملیات نهایی آن انجام می شود .
به گفته دریس این مغروقه به طول 164 متر دارای ظرفیت تقریبی معادل 22 هزار تن است كه به صورت عرضی در رودخانه غرق شده است که به همین جهت، شناورسازی این مغروقه ، برای بندر خرمشهر حیاتی است .
وی در خصوص 120 فروند مغروقه باقی مانده در رودخانه کارون و اروند نیز توضیح داد : از این تعداد 62 فروند مربوط به رودخانه اروند است که 35 فروند مربوط به ساحل ایران ،12 فروند مربوط به وسط آبراه و 15 فروند مربوط به ساحل عراق است .
مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه 56 فروند مغروقه دیگر نیز به صورت تقریبی در رودخانه كارون باقی مانده است ، گفت :عملیات شناورسازی این 58 فروند هم توسط بخش خصوصی و هم توسط بندرخرمشهر در دست پیگیری است .
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با توجه به قرار گرفتن این بندر در منطقه آزاد بیان داشت : كلیه سرمایه گذارانی كه در این بندر حضور دارند از معافیت های مالیاتی مربوط به منطقه آزاد بهره مند می شوند .
وی در پایان با بیان اینکه سعی داریم از پتانسیل منطقه آزاد استفاده كنیم تاكید كرد : پتانسیل های موجود می تواند در افزایش میزان درآمدزایی منطقه و بندر خصوصا افزایش صادرات از این منطقه آزاد تجاری نقش بسزایی داشته باشد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار