۲۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۴

ادامه مرمت بادگیرهای بندر تاریخی لافت

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان از تخصیص 500 میلیون ریال اعتبار به منظور مرمت بادگیرهای بندر تاریخی لافت در سال جاری خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۴۰۸۰
ادامه مرمت بادگیرهای بندر تاریخی لافتعباس نوروزی در گفتگو با خبرنگار مانا اظها داشت: بندر تاریخی لافت با داشتن بسیاری از جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری به عنوان کلکسیونی از میراث فرهنگی در جزیره قشم است که در صورت ساماندهی می‌تواند گردشگران داخلی و خارجی زیادی رابه خود جذب کند.
وی معماری خاص روستای بندر لافت را یکی از مهمترین جاذبه های این بندر تاریخی عنوان کرد و گفت: اکثر خانه های این روستا دارای بادگیر هستند به طوری که باعث شده این بندر به بندر بادگیرها معروف شود.
نوروزی با اشاره به اینکه اکثر این بادگیرها به مرمت اضطراری نیاز دارند، خاطرنشان کرد: چند سالی است که با همکاری مشترک سازمان منطقه آزاد قشم و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان مرمت این بادگیرها در حال انجام است.
این مقام مسئول در استان هرمزگان، تاکید کرد: امسال نیز مرمت حداقل پنج بادگیر بندر تاریخی لافت در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان قرار گرفته است.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان، اظهار داشت: به این منظور در سال جاری مبلغ 500 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی به این پروژه اختصاص یافته است.
وی با بیان اینکه ظرف هفته آینده عملیات مرمت و مقام سازی بادگیرها در بندر تاریخی لافت آغاز خواهد شد، عنوان کرد: این پروژه حداقل یک ماه به طول خواهد انجامید.
به گفته این مقام مسئول در استان هرمزگان به منظور مرمت و مقام سازی بادگیرهای روستای تاریخی لافت از کارشناسان خبره میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان بهره خواهیم برد.
نوروزی در ادامه با اشاره به اینکه چاه‌های طلا از دیگر نقاط دیدنی بندر تاریخی لافت محسوب می شود، اظهار داشت: این چاه ها در پشت قلعه لافت و در داخل گودال مجاور قلعه قرار دارند و تعداد آنها بر اساس روزهای سال کبیسه است که برای جمع‌آوری آب باران حفر شده‌اند.
به گفته مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان، برخی از محققان قدمت چاه های طلا را مربوط به دوران هخامنشی می‌دانند.
وی آیین‌هایی همچون رقص ازوا، مولودخوانی، بادبان کشی و... را از جمله آیین‌های سنتی مردم لافت دانست و خاطرنشان کرد: در صورت معرفی و اجرای این مراسم برای گردشگران می توان از زوال این میراث معنوی جلوگیری کرد.
نوروزی، قلعه نادری ، قلعه پرتغالیها ، دو آب انبار (برکه) ، گورستان تاریخی که سنگ نبشته‌های مربوط به هزار سال پیش در آن مشهود است، زیارتگاههای سید حسن منصور و شیخ اندرآبی را از دیگر آثار تاریخی روستای لافت عنوان کرد.
وی همچنین به وجود کارگاه لنج سازی در مدخل ورودی لافت در کنار دریا اشاره کرد و گفت:این کارگاه بخشی از روستا به شمار می رود اما متاسفانه چند سالی است که شغل لنج سازی در جزیره از رونق افتاده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار